{"id":41,"date":"2010-12-11T15:16:19","date_gmt":"2010-12-11T15:16:19","guid":{"rendered":"http:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/?p=41"},"modified":"2011-07-20T21:08:50","modified_gmt":"2011-07-20T21:08:50","slug":"battle-garegga","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/41\/battle-garegga\/","title":{"rendered":"Battle Garegga"},"content":{"rendered":"

\"\"<\/a>W japonii istniej\u0105 ludzie, kt\u00f3rzy za wszelk\u0105 cen\u0119 chc\u0105 udowodni\u0107, \u017ce gry video to rozrywka dla wybranych. I to nie, dlatego, \u017ce gracze tam uwa\u017caj\u0105 si\u0119 za elit\u0119, ale z tego powodu, \u017ce gry to zabawki na wy\u017cszym poziomie, kt\u00f3re wymagaj\u0105 od zainteresowanego wyt\u0119\u017cenia wszystkich zmys\u0142\u00f3w na najwy\u017cszy poziom. W skr\u00f3cie \u2013 istniej\u0105 developerzy, kt\u00f3rzy obrali sobie za cel stworzenie cholernie trudnych gier! Jedn\u0105 z takich firm jest Eighting \/ Raizing (niedobitki po Toaplanie), kt\u00f3rej produktem si\u0119 dzi\u015b zajmiemy.<\/p>\n

W roku 1991 Taito wyda\u0142o na rynek arcade gr\u0119 pod tytu\u0142em, \u201eGun Frontier\u201d. Gra urzek\u0142a fan\u00f3w grafik\u0105, muzyk\u0105, mas\u0105 pocisk\u00f3w do wymijania i ca\u0142kiem solidnym designem. Co \u201eGun Frontier\u201d ma wsp\u00f3lnego opisywanym tu \u201eBattle Bakraid\u201d? Bardzo wiele.<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

\u015awiat, w kt\u00f3rym przyjdzie nam toczy\u0107 bitwy jednym z czterech samolot\u00f3w (plus jeden ukryty) przypomina ten nasz z tym, jeno zniszczony przez nieustann\u0105 wojn\u0119. Plansze reprezentuj\u0105 zr\u00f3\u017cnicowane style graficzne z zachowaniem podstawowego elementu, jakim s\u0105 machiny bojowe, z kt\u00f3rymi przyjdzie nam toczy\u0107 b\u00f3j \u2013 podobnie jak w wspomnianym \u201eGun Force\u201d. Graficznie pola bitem prezentuj\u0105 si\u0119 wprost znakomicie, a wiele element\u00f3w otoczenia mo\u017cemy zniszczy\u0107 (podobnie jak w \u201eGun Force\u201d) u\u017cywaj\u0105c podstawowego trybu strzelania, b\u0105d\u017a te\u017c tylko za pomoc\u0105 bomby, kt\u00f3ra \u2013 w odr\u00f3\u017cnieniu od innych shmup\u00f3w \u2013 powinna by\u0107 u\u017cywana masowo, a zarazem, kt\u00f3rej nigdy nie brakuje (podobnie jak w wydanej przez CAVE grze \u201eIbara\u201d), a to za sprawa genialnego systemu zwi\u0105zanego ze \u201esmart bomb\u201d. Po zestrzeleniu \/ rozwaleniu przeciwnika na ekranie pojawiaj\u0105 si\u0119 r\u00f3\u017cnorakie ikony symbolizuj\u0105ce power up, ma\u0142e, opcjonalne samolociki, kt\u00f3re wspieraj\u0105 nam w walce, kt\u00f3re mo\u017cemy ustawia\u0107 w odpowiednie formacje za pomoc\u0105 klawisza C, medale (element systemu scoringowego, kt\u00f3ry polega na zbieraniu wszystkich pojawiaj\u0105cych si\u0119 na ekranie medali, co prowadzi a\u017c do medalu wartego 10.000 punkt\u00f3w), oraz elementy bomby, kt\u00f3re \u2013 je\u015bli zebrane w odpowiedniej ilo\u015bci \u2013 przekszta\u0142caj\u0105 si\u0119 w jedn\u0105, kompletn\u0105 bomb\u0119 (ponownie jak w \u201eGun Force\u201d). Nic nie stoi na przeszkodzie, aby u\u017cy\u0107, tylko \u201epo\u0142owy\u201d bomby, je\u015bli sytuacja tego wymaga. To oraz inne elementy systemu sprawiaj\u0105, \u017ce od gracza wymagane jest ci\u0105gle poruszanie si\u0119 po ekranie, aby wy\u0142apywa\u0107 i zbiera\u0107 r\u00f3\u017cnorakie itemy, czego nie u\u0142atwiaj\u0105 przeciwnicy.<\/p>\n

Armia, z kt\u00f3ra walczymy nasy\u0142a na nas g\u0142ownie samoloty \u2013 kamikaze, kt\u00f3re po wypuszczeniu odpowiedniej ilo\u015bci pocisk\u00f3w czeka na swoj\u0105 \u015bmier\u0107, ale i zdarzaj\u0105 si\u0119 wi\u0119ksi przeciwnicy, kt\u00f3rzy tak \u0142atwo nie daj\u0105 za wygran\u0105. Patterny \u2013 jak na rok \u201996 \u2013 nie s\u0105 jako\u015b bestialsko trudne, ale nie mo\u017cna odm\u00f3wi\u0107 pomys\u0142owo\u015bci tw\u00f3rcom \u201eBattle Garegga\u201d. Inaczej ma si\u0119 sprawa przy walkach z bossami, kt\u00f3re s\u0105\u2026 za kr\u00f3tkie. Je\u015bli kto\u015b jest przyzwyczajony do paro minutowych pojedynk\u00f3w z gigantami, kt\u00f3rzy pruj\u0105 skomplikowanymi uk\u0142adami pocisk\u00f3w, b\u0119d\u0105 troszk\u0119 zawiedzeni. Nie mo\u017cna powiedzie\u0107, \u017ce walki nie s\u0105 intensywne, ale zdecydowanie za kr\u00f3tkie, a tyczy si\u0119 to g\u0142\u00f3wnie trzech pierwszych boss\u00f3w, bo od czwartego zaczyna si\u0119 ju\u017c konkretnie robi\u0107. Czy to w czasie walk ze zwyk\u0142ymi jednostkami, czy te\u017c genialnie wykonanymi bossami przygrywa nam w tle znakomita muzyka autorstwa Manabu Namiki (np.: wsp\u00f3\u0142autor muzy z \u201eMushihimesama Futari\u201d autorstwa CAVE), kt\u00f3ra nap\u0119dza gracza do maksymalnej rozwa\u0142ki na ekranie.<\/p>\n

O \u201eBattle Garegga\u201d mo\u017cna pisa\u0107 wiele. O tym jak znakomity jest system scoringowy, o tym, \u017ce mo\u017cna wybiera\u0107 rodzaj statku poprzez odpowiednie wci\u015bni\u0119te klawisze, o genialnym designie, kt\u00f3ry niew\u0105tpliwie jest trybutem do \u201eGun Force\u201d, czy te\u017c w ko\u0144cu o tym jak bardzo panowie z Eighting \/ Raizing za sprawa ich gry zmienili \u015bwiat shmup\u00f3w. Ale s\u0142owa nie oddadz\u0105 tego, \u201efeelingu\u201d, kt\u00f3ry daje ta gra. Je\u015bli b\u0119dziecie mieli okazje zagra\u0107 w \u201eBattle Garegga\u201d \u2013 nie po\u017ca\u0142ujcie jednego, czy dw\u00f3ch \u017ceton\u00f3w*, bo \u2013 wierzcie b\u0105d\u017a nie \u2013 to jeden z najlepszych i najbardziej zas\u0142u\u017conych \u201eSTG\u201d dla swego gatunku.<\/p>\n

* Gra zosta\u0142a wydana tak\u017ce na konsol\u0119 SEGA SATURN.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

W japonii istniej\u0105 ludzie, kt\u00f3rzy za wszelk\u0105 cen\u0119 chc\u0105 udowodni\u0107, \u017ce gry video to rozrywka dla wybranych. I to nie, dlatego, \u017ce gracze tam uwa\u017caj\u0105 si\u0119 za elit\u0119, ale z tego powodu, \u017ce gry to zabawki na wy\u017cszym poziomie, kt\u00f3re wymagaj\u0105 od zainteresowanego wyt\u0119\u017cenia wszystkich zmys\u0142\u00f3w na najwy\u017cszy poziom. W skr\u00f3cie \u2013 istniej\u0105 developerzy, kt\u00f3rzy … Czytaj dalej Battle Garegga<\/span> →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[4],"tags":[6,10,11,9],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/41"}],"collection":[{"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=41"}],"version-history":[{"count":6,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/41\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":447,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/41\/revisions\/447"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=41"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=41"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=41"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}