{"id":334,"date":"2011-01-23T20:32:53","date_gmt":"2011-01-23T20:32:53","guid":{"rendered":"http:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/?p=334"},"modified":"2011-07-20T19:06:03","modified_gmt":"2011-07-20T19:06:04","slug":"devil-may-cry-original-soundtrack","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/334\/devil-may-cry-original-soundtrack\/","title":{"rendered":"Devil May Cry Original Soundtrack"},"content":{"rendered":"

\"\"<\/a><\/p>\n

Devil May Cry<\/em> to jedna z prze\u0142omowych gier, kt\u00f3re wyznacza\u0142y nowe kierunki zar\u00f3wno dla deweloper\u00f3w jak i graczy. Dzi\u0119ki innowacyjnej mechanice gry, wartkiej akcji, unikalnym akcentowaniem zjawisk napotykanych w czasie rozgrywki, niema\u0142ej liczbie  zada\u0144 i lokacji do przebycia oraz niebanalnej fabule gra w mgnieniu oka zdoby\u0142a ogromny sukces, na kt\u00f3ry skazana by\u0142a ju\u017c przed premier\u0105. Oczywi\u015bcie swoj\u0105 rol\u0119 w tym osi\u0105gni\u0119ciu odegra\u0142a \u015bwietnie dopasowana \u015bcie\u017cka d\u017awi\u0119kowa, znacznie uwydatniaj\u0105ca wra\u017cenia i podnosz\u0105ca potencja\u0142 i tak ju\u017c silnie napi\u0119tej akcji.<\/strong><\/p>\n

<\/p>\n

Kompozycj\u0105 i produkcj\u0105 \u015bcie\u017cki D\u017awi\u0119kowej z Devil May Cry zaj\u0119li si\u0119 trzej kompozytorzy zwi\u0105zani z Capcom – tu debiutuj\u0105cy Misao Senbongi<\/strong>, Masato Koda<\/strong>, kt\u00f3ry wcze\u015bniej komponowa\u0142 \u015bcie\u017cki d\u017awi\u0119kowe do gier arcade (Dungeons & Dragons: Shadow over Mystara, Super Puzzle Fighter II Turbo, Darkstalkers 3, Marvel vs. Capcom: Clash of Super Heroes) oraz najbardziej znany z tr\u00f3jki Masami Ueda<\/strong>, m.in g\u0142\u00f3wny kompozytor muzyki z trzech pierwszych cz\u0119\u015bci Resident Evil. Masami Ueda odpowiedzialny za 42 utwory, Misao Senbongi za 17 a Masato Koda za 16. Jak wida\u0107 wi\u0119kszo\u015b\u0107 przypad\u0142a Masami Ueda, kt\u00f3ry jest tak\u017ce g\u0142\u00f3wnym producentem \u015bcie\u017cki. Mimo \u017ce na projektem pracowa\u0142o trzech kompozytor\u00f3w i cho\u0107 zauwa\u017calne s\u0105 r\u00f3\u017cnice mi\u0119dzy ich kompozycjami to wynik stanowi stabilna, dobrze przemy\u015blana ca\u0142o\u015b\u0107. \u015awiadczy to o bardzo dobrej wsp\u00f3\u0142pracy kompozytor\u00f3w i umiej\u0119tnym prowadzeniu zespo\u0142u. Masami Ueda postanowi\u0142 tak\u017ce nagra\u0107 wsp\u00f3lnie po jednym utworze oddzielnie z obydwoma wsp\u00f3\u0142pracownikami, aby jeszcze bardziej udowodni\u0107 zgranie zespo\u0142u.<\/p>\n

Mimo sukcesu gry, p\u0142ytowe wydanie \u015bcie\u017cki d\u017awi\u0119kowej nie ukaza\u0142o si\u0119 publicznie przez blisko 3 lata po premierze. Capcom obawia\u0142o si\u0119 \u017ce album spotka niski popyt i produkcja stanie si\u0119 nieop\u0142acalna. Po 2 latach od premiery gry nie chc\u0105c traci\u0107 produktu, kt\u00f3rego marka ju\u017c osi\u0105gn\u0119\u0142a sw\u00f3j sukces, firma postanowi\u0142a zorganizowa\u0107 badanie rynku, zbieraj\u0105c zam\u00f3wienia przedpremierowe przez Internet. Zgodzi\u0142a si\u0119 wyda\u0107 album publicznie, w\u0142asnym wydawnictwem (Suleputer) je\u017celi zam\u00f3wienie albumu zatwierdzi 1000 os\u00f3b. Badanie zako\u0144czy\u0142o si\u0119 sukcesem.<\/p>\n

\"\"<\/div>\n

Album „Devil May Cry Original Soundtrack”<\/strong> ukaza\u0142 si\u0119 publicznie 15 pa\u017adziernika 2004 roku. Na dw\u00f3ch p\u0142ytach CD znalaz\u0142o si\u0119 \u0142\u0105cznie 73 utwory, rozmieszczone w kolejno\u015bci pojawiania si\u0119 w czasie podstawowej rozgrywki. Praktycznie ka\u017cdy utw\u00f3r kt\u00f3ry znale\u017a\u0107 mo\u017cna w grze, znajduje si\u0119 na tym albumie. Pomini\u0119te zosta\u0142y jedynie techniczne kompozycje d\u017awi\u0119k\u00f3w t\u0142a \u015bwiata, kt\u00f3re nie maj\u0105 wi\u0119kszego znaczenia. Wi\u0119kszo\u015b\u0107 utwor\u00f3w zosta\u0142a oznaczona dwuliterowym kodem, kt\u00f3ry identyfikuje ich wykorzystanie w grze:
– EV („Event”) – utwory b\u0119d\u0105ce podkre\u015bleniem wa\u017cnych wydarze\u0144 w post\u0119puj\u0105cej fabule gry;
– GM („Game Main” lub te\u017c samo „Game”) – motywy techniczne, kt\u00f3re powtarzaj\u0105 si\u0119 kilkakrotnie w trakcie rozgrywki (Game Over, Mission Start, Mission Clear etc.);
– ST („Stage”) – podk\u0142ady muzyczne pod kolejne g\u0142\u00f3wne etapy gry;
S\u0105 tak\u017ce utwory nieoznaczone w ten spos\u00f3b, maj\u0105ce poboczne b\u0105d\u017a bardziej kulminacyjne znaczenie – dlatego nie wymagaj\u0105 takiego zabiegu. Ca\u0142a operacja oznaczania mia\u0142 sprawi\u0107 by \u015bcie\u017cka na albumie sta\u0142a si\u0119 bardziej transparentna – \u017ceby ka\u017cdy bez wi\u0119kszych problem\u00f3w m\u00f3g\u0142 zidentyfikowa\u0107 numer kojarzonego utworu bez jego ods\u0142uchiwania. Na pierwszy rzut oka praktyczne, na drugi zb\u0119dne, gdy\u017c tytu\u0142y s\u0105 wystarczaj\u0105co wymowne.<\/p>\n

W wi\u0119kszo\u015bci na \u015bcie\u017cce dominuje znany ju\u017c z serii Resident Evil styl g\u0142\u00f3wnego kompozytora – Masami Uedy. Zosta\u0142 on odpowiednio zmodyfikowany pod nowy cel – wyolbrzymiona zosta\u0142a g\u0142\u0119boko\u015b\u0107 emocji, zw\u0142aszcza tych kojarz\u0105cych si\u0119 \u017ale. W produkcji wielokrotnie zosta\u0142y u\u017cyte elementy kojarz\u0105ce si\u0119 bezpo\u015brednio z okresem \u015bredniowiecznym – dzwony ko\u015bcielne, ch\u00f3ry stylizowane na katedralne, obsiane tajemnicz\u0105 otoczk\u0105 niedost\u0119pno\u015bci oraz moc d\u017awi\u0119k\u00f3w przynosz\u0105cych na my\u015bl zimno i ciemno\u015bci otch\u0142ani \u015bredniowiecznych grobowc\u00f3w, opuszczonych zamk\u00f3w i innych tajemniczych miejsc. Ca\u0142o\u015b\u0107 poddana zosta\u0142a odpowiedniej kompozycji, gdy\u017c pozytywne aspekty u\u017cytych detali zosta\u0142y z\u0142amane i zamaskowane tak aby nie zak\u0142\u00f3ca\u0142y ponurego przes\u0142ania ca\u0142o\u015bci. Jednak wieki \u015brednie i zwi\u0105zane z nimi mrok i udr\u0119ka to jedynie po\u0142owa zakresu tematycznego \u015bcie\u017cki. Piek\u0142o to chaos, ogie\u0144 i mrok, a w\u0142a\u015bnie wywo\u0142anie i\u015bcie diabelskich cech by\u0142o najistotniejszym celem autor\u00f3w. Sam z wolna unosz\u0105cy si\u0119 cie\u0144, nawet najbardziej chaotyczny, nie jest odpowiednim odzwierciedleniem walki, kt\u00f3rej t\u0142em jest odwieczny konflikt dobra ze z\u0142em. Do bardziej przemawiaj\u0105cej postaci tego zjawiska brakuje ognia, kt\u00f3ry kompozytorzy zaserwowali w postaci pieczo\u0142owicie dobranych, bardzo przenikliwych brzmie\u0144 w stylu techno, jego pochodnych i gatunk\u00f3w spokrewnionych.<\/p>\n

„The Theme of Sparda – Devil Sunday (Sparda’s Theme)”<\/strong> – motyw ten obrazuje l\u0119k, \u0142\u0105cz\u0105c melodi\u0119 odgrywan\u0105 na organach z przejmuj\u0105cym ch\u00f3rem. Utw\u00f3r stanowi wst\u0119p do „EV-01 (Opening)”<\/strong> razem stanowi\u0105c pierwszy przejaw atmosfery ca\u0142ej \u015bcie\u017cki.<\/p>\n

„GM-03 (Statue of Time)”<\/strong> najbardziej niezwyk\u0142y i egzotyczny utw\u00f3r na albumie. Jego t\u0142o przynosi z sob\u0105 wielk\u0105 zagadk\u0119, okryt\u0105 barier\u0105 nie do pokonania, a wysuni\u0119ty na pierwszy plan \u017ce\u0144ski wokal, hipnotyzuje zach\u0119caj\u0105c do przebicia tej przeszkody i obiecuj\u0105c zako\u0144czenie koszmaru kt\u00f3ry j\u0105 zewsz\u0105d otacza. <\/p>\n

„ST-01 (Ancient Castle Stage)”<\/strong>, „Final Penetration (Underworld Stage)”<\/strong> – dwie przyk\u0142adowe kompozycje stanowi\u0105ce w grze t\u0142o pod eksploracj\u0119 lokacji. Pierwszy to idealne odzwierciedlenie g\u0142\u00f3wnego tematu \u015bcie\u017cki – ponure, rozmyte, ambientowe d\u017awi\u0119ki wzbogacone kontrastem w postaci bardzo wyra\u017anych stylizowanych odg\u0142os\u00f3w dzwonu. Drugi jest ju\u017c znacznie szybszy, z wyra\u017aniej zarysowan\u0105 p\u0119tl\u0105. Zawiera on wi\u0119cej element\u00f3w zsyntezowanych co nadaje mu bardziej o\u017cywiony charakter. Wszystko za spraw\u0105 tego \u017ce stanowi on podk\u0142ad pod fabularnie bardziej prze\u0142omowe miejsce. <\/p>\n

„Ultra Violet (Nelo Angelo Battle)”<\/strong> najbardziej reprezentatywny z po\u015br\u00f3d i tak ju\u017c do\u015b\u0107 elokwentnych motyw\u00f3w bitewnych. Podstawowej partii elektronicznych uderze\u0144 towarzyszy tu specyficzne pod\u0142o\u017ce w postaci ceremonialnej suity organowej.<\/p>\n

„EV-30 (Reunion ~ The Last Moment Draws Near)” <\/strong>– pocz\u0105tek tego utworu przynosi pozorne poczucie bezpiecze\u0144stwa, przynosz\u0105c koj\u0105cy spok\u00f3j nastrojow\u0105 fortepianow\u0105 nut\u0105, kt\u00f3ra gwa\u0142townie si\u0119 urywa wskazuj\u0105c na to, \u017ce to jeszcze nie koniec, bo przychodzi czas na ostateczn\u0105 rozgrywk\u0119.<\/p>\n

„Lock & Load Original”<\/strong> jest duchow\u0105 wizyt\u00f3wk\u0105 ca\u0142o\u015bci. Poniewa\u017c stanowi baz\u0119 pod kilka utwor\u00f3w – m.in fragment tej kompozycji us\u0142ysze\u0107 mo\u017cna w „Let’s Rock!”<\/strong>, kt\u00f3ry otwiera album. Jest to bardzo szybka, pobudzaj\u0105ca i techniczna mieszanka czystego techno i industrial.  <\/p>\n

„Dante & Trish ~ Seeds of Love (Staff Roll)”<\/strong> – najbardziej urozmaicony element albumu i godny fina\u0142 \u015bcie\u017cki. Utw\u00f3r sk\u0142ada si\u0119 z dw\u00f3ch cz\u0119\u015bci: pierwszej – intensywnej, elektronicznej przedstawiaj\u0105cej to co by\u0142o w bardziej wywa\u017cony spos\u00f3b i drugiej prawdziwie epickiej oznajmiaj\u0105cej powr\u00f3t do porz\u0105dku i koniec panowania negatywnych emocji… przynajmniej na jaki\u015b czas.<\/p>\n

„Devil May Cry Original Soundtrack”<\/em> jest albumem przygotowanym przede wszystkim z my\u015bl\u0105 o fanach samej gry. Nie jest to jednak pow\u00f3d \u017ceby osoba nie maj\u0105ca wcze\u015bniej kontaktu z gr\u0105, rezygnowa\u0142a z niego. Ka\u017cdy kogo pasjonuje muzyka elektroniczna
znajdzie co\u015b dla siebie: ci\u0119\u017ckie, mroczne i enigmatyczne brzmienia stylizowane w \u015bredniowieczne klimaty, ofensywne, energiczne, bogate odmiany techno. Zawarto\u015b\u0107 tych dw\u00f3ch p\u0142yt, odpowiednio wyselekcjonowana, znakomicie nadaje si\u0119 do pos\u0142uchania w trakcie pracy, podr\u00f3\u017cy, b\u0105d\u017a tak po prostu w wolnej chwili (na przyk\u0142ad przy dobrym ksi\u0105\u017ckowym horrorze czy sci-fi). Album naprawd\u0119 wart pozyskania – i nie chodzi tu o sam\u0105 mark\u0119 na kt\u00f3r\u0105 zapracowa\u0142 ca\u0142y zesp\u00f3\u0142 tworz\u0105cy gr\u0119, a przede wszystkim o rezultat zgranej pracy trzech kompozytor\u00f3w.<\/p>\n

Ocena: +7\/10<\/font><\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Devil May Cry to jedna z prze\u0142omowych gier, kt\u00f3re wyznacza\u0142y nowe kierunki zar\u00f3wno dla deweloper\u00f3w jak i graczy. Dzi\u0119ki innowacyjnej mechanice gry, wartkiej akcji, unikalnym akcentowaniem zjawisk napotykanych w czasie rozgrywki, niema\u0142ej liczbie  zada\u0144 i lokacji do przebycia oraz niebanalnej fabule gra w mgnieniu oka zdoby\u0142a ogromny sukces, na kt\u00f3ry skazana by\u0142a ju\u017c przed premier\u0105. … Czytaj dalej Devil May Cry Original Soundtrack<\/span> →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[23],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/334"}],"collection":[{"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=334"}],"version-history":[{"count":6,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/334\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":399,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/334\/revisions\/399"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=334"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=334"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=334"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}