{"id":320,"date":"2011-01-17T21:22:33","date_gmt":"2011-01-17T21:22:33","guid":{"rendered":"http:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/?p=320"},"modified":"2011-09-20T07:38:07","modified_gmt":"2011-09-20T07:38:07","slug":"silent-hill-3-original-soundtracks","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/320\/silent-hill-3-original-soundtracks\/","title":{"rendered":"Silent Hill 3 Original Soundtracks"},"content":{"rendered":"

\"\"<\/a><\/p>\n

Trzecie Silent Hill<\/em> by\u0142o ponownie bardzo entuzjastycznie oczekiwane przez wszystkich, kt\u00f3rzy mieli do czynienia z perypetiami Harry’ego Masona i Jamesa Sunderlanda. Tu\u017c przed premier\u0105 wielu fan\u00f3w wstrzymywa\u0142o oddech na my\u015bl czy tw\u00f3rcy dokonaj\u0105 tego co obiecywali, bo mimo \u017ce Konami<\/em> to bardzo solidna firma, z wieloma godnymi zaufania zespo\u0142ami i jednostkami deweloperskimi, to jak ka\u017cdej innej zdarza si\u0119, \u017ce przeci\u0105gnie strun\u0119, b\u0105d\u017a \u015bwiadomie czy nie\u015bwiadomie spocznie na laurach. Tym razem na szcz\u0119\u015bcie tak nie by\u0142o i \u015bwiat ujrza\u0142a kolejna znakomita produkcja Konami Computer Entertainment Tokyo Inc.
\n<\/em>Silent Hill 3 jeszcze raz przedstawia kolejne wydarzenia maj\u0105ce miejsce w tytu\u0142owej miejscowo\u015bci, tym razem w oczach nastolatki imieniem Heather. Graficznie nowa ods\u0142ona prezentuje si\u0119 \u015bwietnie, eksponuj\u0105c wiele szczeg\u00f3\u0142\u00f3w, klimatycznych miejsc, przera\u017caj\u0105cych wrogo nastawionych istot. W odst\u0119pstwie od poprzedniej cz\u0119\u015bci tym razem tw\u00f3rcy postawili bardziej na wartk\u0105 akcj\u0119 oraz wyszukane zagadki. Silent Hill straszy tu bardziej materialnie ni\u017c kiedykolwiek, pokazuj\u0105c swoje najg\u0142\u0119bsze czelu\u015bci i najbardziej ohydne obszary. Odnale\u017a\u0107 mo\u017cna sporo nawi\u0105za\u0144 i odpowiedzi do wydarze\u0144 poprzedzaj\u0105cych Silent Hill 3; jak zwykle pozostaje jednak sporo rzeczy niewyja\u015bnionych, a nawet jeszcze, zgodnie z obyczajem, dodane zostaj\u0105 nowe tajemnice. Og\u00f3lnie rzecz bior\u0105c, mimo sporych zmian, Silent Hill 3 nie przy\u0107mi\u0142o swoich poprzednik\u00f3w, staj\u0105c na r\u00f3wnej linii z Silent Hill 2, kt\u00f3re zatrzyma\u0142o si\u0119 odrobink\u0119 ni\u017cej poprzeczki pierwszego Silent Hill (ocena czysto subiektywna, bo zdania s\u0105 bardzo policzone, ze wzgl\u0119du na r\u00f3\u017cnorodno\u015b\u0107 wszystkich cz\u0119\u015bci). Od pocz\u0105tku wszystko wskazywa\u0142o na to \u017ce szykuje si\u0119 godny nast\u0119pca, kt\u00f3ry ostatecznie wywi\u0105za\u0142 si\u0119 ze swojej odpowiedzialno\u015bci. <\/strong><\/p>\n

M\u00f3wi si\u0119 u nas w Polsce „do trzech razy sztuka”<\/em>. Czy w dziedzinie muzyki z gier, po dw\u00f3ch sukcesach, wi\u0105\u017c\u0105cych si\u0119 z podobnym schematem, mo\u017cna zrealizowa\u0107 trzeci, w kt\u00f3rym po raz kolejny nie liczy si\u0119 \u017cadna wirtuozeria, a ekscentryczno\u015b\u0107 i tendencja g\u0142\u0119bokiego oddzia\u0142ywania na ja\u017a\u0144 odbiorcy? Okazuje si\u0119, \u017ce mo\u017cna, a w\u0142a\u015bciwie mo\u017cna i wi\u0119cej… trzeba jednie urodzi\u0107 si\u0119 w Japonii, sko\u0144czy\u0107 studia nie zwi\u0105zane z muzyk\u0105, pogra\u0107 troche w punk-rockowej kapeli, interesowa\u0107 si\u0119 bardziej nieopisanymi eksperymentami muzycznymi, napisa\u0107 kilka pomniejszych \u015bcie\u017cek d\u017awi\u0119kowych dla wa\u017cnego koncernu produkuj\u0105cego gry video… trzeba po prostu sta\u0107 si\u0119 jak Akira Yamaoka<\/strong>, czego raczej nikomu nigdy nie uda si\u0119 ju\u017c osi\u0105gn\u0105\u0107. Bo jak by brzmia\u0142a kolejna cz\u0119\u015b\u0107 cyklu kultowej ju\u017c serii survival horror z d\u017awi\u0119kiem i muzyk\u0105 innego kompozytora? Na pewno inaczej; mog\u0142oby by\u0107 nawet ciekawie, je\u017celi artysta by\u0142by odpowiednio dobrany, ale \u017cadna cz\u0119\u015b\u0107 Silent Hill nie by\u0142yby jednak taka sama bez oprawy kt\u00f3r\u0105 przekaza\u0142 milionom graczy na ca\u0142ym \u015bwiecie Akira Yamaoka. Kompozytor, w zgodzie z pozosta\u0142ymi tw\u00f3rcami gry, po raz pierwszy zdecydowa\u0142 o do\u0142\u0105czeniu do \u015bcie\u017cki kilku utwor\u00f3w z parti\u0105 wokaln\u0105, maj\u0105cych mie\u0107 szczeg\u00f3lne znaczenie. Jak wiadomo nie jest to pierwszy raz, bo w przypadku \u015bcie\u017cki z Silent Hill mo\u017cna by\u0142o ju\u017c us\u0142ysze\u0107 utw\u00f3r „Esper\u00e1ndote”.<\/em> Nie by\u0142o to jednak dzie\u0142o Akiry (stworzy\u0142a je kompozytorka Rika Muranaka) i nie mia\u0142o tak reprezentacyjnego znaczenia. Do roli wokalist\u00f3w zostali w\u0142\u0105czeni do\u015bwiadczeni ju\u017c w bran\u017cy muzycznej i filmowej – Mary Elisabeth McGlynn<\/strong> i Joe Romersa.<\/strong><\/p>\n

<\/strong><\/p>\n

\"\"<\/div>\n

Silent Hill 3 Original Soundtracks<\/em><\/strong> znalaz\u0142 si\u0119 na p\u00f3\u0142kach sklepowych 13 dni po premierze gry w Japonii.\u00a0 Niestety po raz kolejny na albumie \u015bcie\u017cka zosta\u0142a okrojona z zas\u0142uguj\u0105cych na publikacj\u0119 utwor\u00f3w. W\u015br\u00f3d 47 brakuj\u0105cych jest sporo kompozycji czysto abientowych, kt\u00f3rych nieobecno\u015b\u0107 na albumie jest w pe\u0142ni usprawiedliwiona. S\u0105 jednak i takie kt\u00f3re z bli\u017cej niewyja\u015bnionych przyczyn (brak miejsca na no\u015bniku, decyzja wydawcy czy mo\u017ce nawet samego kompozytora) nie znalaz\u0142y si\u0119 na kr\u0105\u017cku, co powoduje lekki niedosyt zw\u0142aszcza u os\u00f3b kt\u00f3re dok\u0142adnie zapozna\u0142y si\u0119 z gr\u0105. Sytuacj\u0119 lekko ratuj\u0105 dodane dwie aran\u017cacje, kt\u00f3rych poziom wykonania jest naprawd\u0119 wysoki.<\/p>\n

Jako „furtki” do albumu zosta\u0142 u\u017cyty utw\u00f3r „Lost Carol”<\/strong>, kr\u00f3tka partia solowa a cappella w wykonaniu Mary Elisabeth McGlynn (pod piosenkami w swoim wykonaniu na albumie i \u015bcie\u017cce podpisa\u0142a si\u0119 jako Melissa Williamson<\/strong>). Wolne t\u0142umaczenie tytu\u0142u to „Zagubiona Kol\u0119da”; znacze\u0144 mo\u017cna tu dopatrywa\u0107 si\u0119 wielu, jednak jest taka mo\u017cliwo\u015b\u0107 \u017ce w\u0142a\u015bciwie ono nie istnieje.<\/p>\n

„You’re not here” to jest w\u0142a\u015bciwy utw\u00f3r otwieraj\u0105cy album i zarazem jego wizyt\u00f3wka. Typowy alternatywnie rockowy kawa\u0142ek zupe\u0142nie w stylu Akiry Yamaoki, uzupe\u0142niony tekstem \u015bpiewanym przez Mary Elisabeth McGlynn. Zar\u00f3wno muzyka jak i tekst piosenki jest jakby obrazem zbli\u017caj\u0105cych si\u0119 wydarze\u0144, niewyra\u017anym i zagadkowym obrazem. Ws\u0142uchuj\u0105c si\u0119 intensywnie, mo\u017cna uchwyci\u0107 elementy wsp\u00f3lne dla „Silent Hill”<\/strong> i „Theme of Laura”<\/strong> z poprzednich \u015bcie\u017cek, mimo to utw\u00f3r jest naprawd\u0119 oryginalny a dodany wokal pot\u0119guje te cech\u0119.<\/p>\n

„Innocent Moon”<\/strong> rozpoczyna si\u0119 d\u017awi\u0119kami wywo\u0142uj\u0105cymi dreszcz niepokoju, po kt\u00f3rych nast\u0119puje przej\u015bcie we w\u0142a\u015bciw\u0105 fortepianow\u0105 kompozycj\u0119. Utw\u00f3r jak spora cz\u0119\u015b\u0107 \u015bcie\u017cki ma nastr\u00f3j przygn\u0119biaj\u0105cy, podsuwaj\u0105cy nie pokrzepiaj\u0105ce my\u015bli.<\/p>\n

„Dance with night wind”<\/strong>, „I want love”<\/strong> i „Rain of blass petals”<\/strong> s\u0105 bardzo wa\u017cnymi kompozycjami nie tylko dlatego, \u017ce odgrywane s\u0105 podczas wa\u017cnych wydarze\u0144, ale r\u00f3wnie\u017c i z tego powodu \u017ce stanowi\u0105 rodzaj rozwini\u0119cia i pokazania prawdziwego oblicza ca\u0142o\u015bci. Panuje w nich prawdziwa mieszanka pesymistycznych i sentymentalnych nastroj\u00f3w, przez co trudno wyr\u00f3\u017cni\u0107 w\u0142a\u015bciwe zabarwienie, ale s\u0142ucha si\u0119 ich naprawd\u0119 przyjemnie nawet mimo panuj\u0105cej atmosfery.<\/p>\n

Kompozycj\u0105 pozornie zb\u0119dn\u0105 na albumie jest „Sun”<\/strong>. Zb\u0119dno\u015b\u0107 polega na tym, \u017ce jest to zwyk\u0142a kompozycja ambientowa, do kt\u00f3rych kompozytor wiele razy zd\u0105\u017cy\u0142 ju\u017c wszystkich przyzwyczai\u0107, tyle \u017ce z dodanym tekstem wypowiadanych przez wokalistk\u0119. Sama formu\u0142a utworu mo\u017ce by\u0107 irytuj\u0105ca dla niekt\u00f3rych odbiorc\u00f3w, mimo to jest pewnego rodzaju uzupe\u0142nieniem „Lost Carol”.<\/em><\/p>\n

W\u0142a\u015bciwym ostatnim utworem na \u015bcie\u017cce jest „Hometown”<\/strong>, kt\u00f3ry jest udanym i godnym jej zako\u0144czeniem. Wprowadzenie jest znanym ju\u017c elementem z utworu „Silent Hill”<\/em>. Dalej nast\u0119puje zaskakuj\u0105ca zmiana w postaci wprowadzenia wokalu (Joe Romersa), kt\u00f3ry oznajmia \u017ce nie jest to wspomniany utw\u00f3r pod nowym tytu\u0142em. Wiele element\u00f3w wsp\u00f3lnych z „Silent Hill”<\/em> czyni z niego aran\u017cacj\u0119 tego utworu, pod postaci\u0105 bardziej przejrzyst\u0105 i zrozumia\u0142\u0105 dla odbiorcy. Sam tytu\u0142 „Hometown” jest uproszczeniem tytu\u0142u „Silent Hill”<\/em>, przedstawiaj\u0105cym obraz tego drugiego z innej strony.<\/p>\n

„I want love (Studio Mix)”<\/strong> i „Rain of Brass Petals – Three Voices Edit”<\/strong> s\u0105 dwoma dodanymi do oryginalnej \u015bcie\u017cki aran\u017cacjami. Pierwszy jest jak sam tytu\u0142 wskazuje edycj\u0105 studyjn\u0105 w formie rockowej, w drugim zosta\u0142a wkomponowana nowa donios\u0142a perkusja i partia wokalna (jest to remix autorstwa grupy Interlace<\/strong>, z kt\u00f3r\u0105 Akira Yamaoka wsp\u00f3\u0142pracowa\u0142). Dzi\u0119ki tym zabiegom utwory sta\u0142y si\u0119 bardziej wyra\u017ane i jeszcze przyjemniej si\u0119 ich s\u0142ucha.<\/p>\n

Wi\u0119kszo\u015b\u0107 pozosta\u0142ych kompozycji utrzymanych jest w klimatach gatunk\u00f3w drum’n’bass i ambient oraz im pokrewnych, co ju\u017c jest sprawdzonym i pasuj\u0105cym do samej gry zamys\u0142em. Nie ma tu mowy o \u017cadnych powt\u00f3rkach z wcze\u015bniejszych \u015bcie\u017cek. Mimo \u017ce wyczuwalna jest lekka monotonno\u015b\u0107 to jest to odczucie zupe\u0142nie pozytywne, wi\u0105\u017c\u0105ce si\u0119 z przyzwyczajeniem.
\nSilent Hill 3 Original Soundtracks znowu wprowadza wi\u0119c do serii kolejne rozwi\u0105zania, pozostaj\u0105c w dalszym ci\u0105gu kompendium horrendalnych, zbie\u017cnie i rozbie\u017cnie emocjonalnych, tajemniczych motyw\u00f3w cechuj\u0105cych si\u0119 podobnym stylem, znakiem jako\u015bci Akiry Yamaoki. Nadal jest to pozycja obowi\u0105zkowa dla ka\u017cdego kolekcjonera muzyki z gier video, fan\u00f3w serii i samego kompozytora. Album jest ci\u0105gle dost\u0119pny na rynku.<\/p>\n

Ocena: 8\/10<\/span><\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Trzecie Silent Hill by\u0142o ponownie bardzo entuzjastycznie oczekiwane przez wszystkich, kt\u00f3rzy mieli do czynienia z perypetiami Harry’ego Masona i Jamesa Sunderlanda. Tu\u017c przed premier\u0105 wielu fan\u00f3w wstrzymywa\u0142o oddech na my\u015bl czy tw\u00f3rcy dokonaj\u0105 tego co obiecywali, bo mimo \u017ce Konami to bardzo solidna firma, z wieloma godnymi zaufania zespo\u0142ami i jednostkami deweloperskimi, to jak ka\u017cdej … Czytaj dalej Silent Hill 3 Original Soundtracks<\/span> →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[23,52],"tags":[37,36],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/320"}],"collection":[{"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=320"}],"version-history":[{"count":7,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/320\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":401,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/320\/revisions\/401"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=320"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=320"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=320"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}