{"id":309,"date":"2011-01-06T20:50:46","date_gmt":"2011-01-06T20:50:46","guid":{"rendered":"http:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/?p=309"},"modified":"2011-09-20T07:38:11","modified_gmt":"2011-09-20T07:38:11","slug":"suite-gradius-fantasia","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/309\/suite-gradius-fantasia\/","title":{"rendered":"Suite Gradius Fantasia"},"content":{"rendered":"

\"\"<\/a><\/p>\n

Ka\u017cdy szanuj\u0105cy si\u0119 sympatyk muzyki z gier, podczas studiowania tw\u00f3rczo\u015bci swoich ulubionych kompozytor\u00f3w, spotka\u0142 si\u0119 przynajmniej\u00a0kilkana\u015bcie razy z muzyk\u0105 powa\u017cn\u0105, bezpo\u015brednio w oryginalnych\u00a0\u015bcie\u017ckach jak i w albumach aran\u017cowanych. Ten najbardziej powa\u017cny\u00a0kierunek muzyczny jest „chlebem powszednim” opraw d\u017awi\u0119kowych wielu\u00a0gatunk\u00f3w gier (od przygod\u00f3wek, poprzez wszelkiej ma\u015bci strategie na\u00a0grach fabularnych ko\u0144cz\u0105c). Jest on tak\u017ce w czo\u0142\u00f3wce najbardziej\u00a0po\u017c\u0105danych, zar\u00f3wno przez tw\u00f3rc\u00f3w gier jak i samych graczy oraz\u00a0oczywi\u015bcie amator\u00f3w . Dlaczego tak jest? Istnieje wiele tez, a\u00a0najwa\u017cniejsz\u0105 z nich jest jej spora kompatybilno\u015b\u0107 wzgl\u0119dem fabu\u0142y\u00a0czy te\u017c cz\u0119\u015bci technicznej niema\u0142ej liczby gier. Muzyka powa\u017cna\u00a0niesie z sob\u0105, niezdefiniowane w \u017cadnej mierze, pok\u0142ady najrozmaitszych emocji, nastroj\u00f3w oraz innych bod\u017ac\u00f3w\u00a0oddzia\u0142ywuj\u0105cych na psychik\u0119. Czyni to z niej faworyta w\u015br\u00f3d gatunk\u00f3w\u00a0muzycznych, kt\u00f3ry nie omin\u0105\u0142 te\u017c \u017cadnego gatunku gier. Tak! Muzyk\u0119\u00a0powa\u017cn\u0105 us\u0142ysze\u0107 mo\u017cna w grach RPG, strategicznych i taktycznych,\u00a0bijatykach, grach akcji typu FPP, TPP, grach platformowych,\u00a0zr\u0119czno\u015bciowych, logicznych, rytmicznych itd. Gatunek ten jest tak\u017ce najcz\u0119\u015bciej wybierany jako baza pod wszelkiego\u00a0rodzaju aran\u017cacje muzyki z gier. Do\u015b\u0107 cz\u0119sto na rynku spotka\u0107 mo\u017cna\u00a0albumy z przer\u00f3bkami znanych utwor\u00f3w z gier na jeden instrument (tu\u00a0ogromn\u0105 przewag\u0119 ma fortepian), kilka instrument\u00f3w, ko\u0144cz\u0105c na bardzo\u00a0popularnych aran\u017cacjach symfonicznych. W wi\u0119kszo\u015bci wypadk\u00f3w\u00a0natrafimy na tego typu modyfikacje znanych \u015bcie\u017cek d\u017awi\u0119kowych z\u00a0japo\u0144skich gier fabularnych, kt\u00f3re w swoim \u015brodowisku kr\u00f3luj\u0105 pod\u00a0wzgl\u0119dem popularno\u015bci. Nie nale\u017cy jednak zapomina\u0107 o innych\u00a0przedstawicielach tego gatunku, a zw\u0142aszcza tych kt\u00f3re sta\u0142y si\u0119\u00a0pocz\u0105tkiem genezy aran\u017cacji orkiestrowych \u015bcie\u017cek d\u017awi\u0119kowych z\u00a0gier…<\/strong><\/p>\n

Gradius<\/strong> nale\u017cy do pierwszych, bardziej zaawansowanych pod\u00a0wzgl\u0119dem rozgrywki, strzelanin kosmicznych. Po raz pierwszy zosta\u0142\u00a0wydany w 1985 roku w postaci automatu arcade. Jego popularno\u015b\u0107 by\u0142a\u00a0tak wysoka, \u017ce jeszcze w tym samym roku rozpocz\u0119\u0142a si\u0119 sprzeda\u017c\u00a0wersji na konsole Nintendo Famicom<\/strong>, NEC PC Engine<\/strong> oraz komputer\u00a0osobisty Sony MSX-1<\/strong>. Przez lata powsta\u0142o wiele kolejnych cz\u0119\u015bci tej\u00a0gry bezpo\u015brednich kontynuacji oraz projekt\u00f3w pobocznych. \u015acie\u017cka\u00a0d\u017awi\u0119kowa, zosta\u0142a stworzona przez kompozytork\u0119 Miki Higashino<\/strong>,\u00a0kt\u00f3ra p\u00f3\u017aniej znalaz\u0142a si\u0119 w\u015br\u00f3d g\u0142\u00f3wnych muzyk\u00f3w i d\u017awi\u0119kowc\u00f3w\u00a0Konami Kukeiha Club<\/strong>.<\/p>\n

\"\"<\/div>\n

„Suite Gradius Fantasia”<\/strong> (znany tak\u017ce jako „Gradius Arrange Sound\u00a0Fantasia”<\/strong>), jest jedn\u0105 z pierwszych w historii gatunku, aran\u017cacj\u0105\u00a0\u015bcie\u017cki d\u017awi\u0119kowej z gry, nagran\u0105 w profesjonalnej postaci\u00a0orkiestrowej, w tym przypadku uzupe\u0142nionej instrumentami wsp\u00f3\u0142czesnymi.\u00a0Opracowaniem partytur zaj\u0105\u0142 si\u0119 Kazunori Miyake<\/strong>, kt\u00f3ry m.in.\u00a0zaaran\u017cowa\u0142 13 lat p\u00f3\u017aniej \u015bcie\u017ck\u0119 d\u017awi\u0119kow\u0105 z gry Biohazard<\/strong>\u00a0(Resident Evil<\/strong>), wydan\u0105 na kr\u0105\u017cku Biohazard Orchestra Album<\/em><\/strong>.<\/p>\n

Album sk\u0142ada si\u0119 z dw\u00f3ch cz\u0119\u015bci. W pierwszej – w\u0142a\u015bciwej, na kt\u00f3rej\u00a0znajduj\u0105 si\u0119 utwory zaaran\u017cowane. Druga, w kt\u00f3rej sk\u0142ad wchodz\u0105\u00a0oryginalne kompozycje, nagrane razem z d\u017awi\u0119kami gry, stanowi pewnego\u00a0rodzaju informacj\u0119 z czym odbiorca si\u0119 spotka\u0142. Na p\u0142ycie nie ma \u017cadnych bezpo\u015brednich aran\u017cacji. Wszystkie\u00a0kompozycje Kazunori Miyake s\u0105 z\u0142o\u017cone z motyw\u00f3w muzycznych\u00a0zaczerpni\u0119tych z utwor\u00f3w, znajduj\u0105cych si\u0119 na \u015bcie\u017ckach d\u017awi\u0119kowych z\u00a0Gradius<\/strong>, Gradius II: Gofer no Yobou<\/strong> oraz Gradius 2<\/strong>.<\/p>\n

Utworem wprowadzaj\u0105cym jest tutaj „Overture”<\/strong>. Jest to suita\u00a0orkiestrowa, kt\u00f3ra zosta\u0142a zagrana w niepe\u0142nym sk\u0142adzie zespo\u0142u (bez\u00a0instrument\u00f3w wsp\u00f3\u0142czesnych). Na pocz\u0105tku wyst\u0119puje\u00a0buduj\u0105ca nastr\u00f3j inicjacja, odgrywana przez instrumenty d\u0119te, kt\u00f3ra\u00a0jest systematycznie uzupe\u0142niana przez perkusj\u0119 oraz instrumenty\u00a0smyczkowe. Muzyka z takiej gry jak Gradius, nigdy nie brzmia\u0142a tak\u00a0dostojnie i dominuj\u0105co, jak w tym kawa\u0142ku. Ka\u017cdy fan serii powinien\u00a0go us\u0142ysze\u0107.<\/p>\n

Po „Overture” us\u0142yszymy pi\u0119\u0107 utwor\u00f3w zagranych przez kwartet\u00a0smyczkowy. Mamy tu rzutki, dodaj\u0105cy otuchy „Navigation”<\/strong>, kt\u00f3ry\u00a0skutecznie zach\u0119ca do dzia\u0142ania. Tajemniczy „The Ancient Planet”<\/strong>,\u00a0przy kt\u00f3rym mo\u017cna zamkn\u0105\u0107 oczy i pomy\u015ble\u0107 o odleg\u0142ych miejscach, czy\u00a0te\u017c po prostu pomarzy\u0107. „Gradius Sonata”<\/strong>, utw\u00f3r zaskakuj\u0105cy bogactwem\u00a0nastroj\u00f3w, na pocz\u0105tku rozczulaj\u0105cy, p\u00f3\u017aniej, skoczny a nawet weso\u0142y,\u00a0barwa ca\u0142y czas pozytywna. Dalej jest wstrz\u0105saj\u0105cy „Return to the\u00a0Planet”<\/strong>, w kt\u00f3rym wyczu\u0107 mo\u017cna donios\u0142o\u015b\u0107 jakiego\u015b wydarzenia, kt\u00f3re\u00a0jednak jeszcze si\u0119 nie rozpocz\u0119\u0142o. „Perpetual the Aria”<\/strong> to taka\u00a0„cisza przed burz\u0105”, utw\u00f3r pozornie nas uspokaja przed czym\u015b wa\u017cnym.\u00a0Wszystkie kompozycje smyczkowe zosta\u0142y sporz\u0105dzone na medal –\u00a0nie\u00a0mo\u017cna w nich znale\u017a\u0107 niczego\u00a0banalnego\u00a0czy monotonnego.<\/p>\n

„Perpetual the Aria”<\/strong> przygotowa\u0142o odbiorc\u0119 na prawdziwe \u201cklu\u201d\u00a0programu. „Gradius Fantasia”<\/strong> jest najd\u0142u\u017cszym utworem na albumie i\u00a0zarazem najwa\u017cniejszym. Utw\u00f3r zosta\u0142 wykonany przez ca\u0142y sk\u0142ad\u00a0(orkiestra symfoniczna wraz z instrumentami wsp\u00f3\u0142czesnymi). Za\u00a0keyboardem zasiad\u0142 sam Kazunori Miyake. Utw\u00f3r rozpoczyna si\u0119\u00a0spokojnie stopniowo rozwijaj\u0105c si\u0119 w prawdziw\u0105 ekstrawaganz\u0119, godn\u0105\u00a0najbardziej wybrednego ucha.<\/p>\n

Na koniec mamy kolejn\u0105 produkcj\u0119 w wykonaniu kwartetu smyczkowego.\u00a0„Farewell”<\/strong> jak sama nazwa wskazuje jest po\u017cegnaniem, w tym przypadku\u00a0smutnym, wr\u0119cz bolesnym, ale zawieraj\u0105cym w sobie ziarnko nadziei.<\/p>\n

Ca\u0142a cz\u0119\u015b\u0107\u00a0orkiestrowa zosta\u0142a skomponowana celuj\u0105co. Cho\u0107 nie ma tu\u00a0utworu, kt\u00f3ry mo\u017cemy skojarzy\u0107 z jakim\u015b znanym nam z oryginalnych\u00a0\u015bcie\u017cek, to od pierwszych d\u017awi\u0119k\u00f3w „Overture” wiemy z czym mamy do\u00a0czynienia. Wszyscy muzycy, jak i sam tw\u00f3rca partytur, spisali si\u0119\u00a0\u015bwietnie, godnie tak popularnej do dzisiaj \u015bcie\u017cki d\u017awi\u0119kowej, jak\u0105\u00a0uraczy\u0142 nas Gradius. „Suite Gradius Fantasia” nale\u017cy jednak do bardzo rzadkich i trudno\u00a0dost\u0119pnych na zachodzie p\u0142yt. M\u00f3wi o tym ju\u017c sama data wydania,\u00a0oraz fakt \u017ce do tej pory nie\u00a0by\u0142o reedycji. Zwi\u0105zku z\u00a0 zaistnia\u0142ymi faktami, cena kr\u0105\u017cka na zachodnich aukcjach, „pchlich\u00a0targach” i wyprzeda\u017cach internetowych, mo\u017ce osi\u0105gn\u0105\u0107 bardzo\u00a0wyg\u00f3rowany poziom. Warto jednak troch\u0119 poszpera\u0107 i poszuka\u0107 okazji.<\/p>\n

Ocena: 8\/10<\/span><\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ka\u017cdy szanuj\u0105cy si\u0119 sympatyk muzyki z gier, podczas studiowania tw\u00f3rczo\u015bci swoich ulubionych kompozytor\u00f3w, spotka\u0142 si\u0119 przynajmniej\u00a0kilkana\u015bcie razy z muzyk\u0105 powa\u017cn\u0105, bezpo\u015brednio w oryginalnych\u00a0\u015bcie\u017ckach jak i w albumach aran\u017cowanych. Ten najbardziej powa\u017cny\u00a0kierunek muzyczny jest „chlebem powszednim” opraw d\u017awi\u0119kowych wielu\u00a0gatunk\u00f3w gier (od przygod\u00f3wek, poprzez wszelkiej ma\u015bci strategie na\u00a0grach fabularnych ko\u0144cz\u0105c). Jest on tak\u017ce w czo\u0142\u00f3wce najbardziej\u00a0po\u017c\u0105danych, zar\u00f3wno … Czytaj dalej Suite Gradius Fantasia<\/span> →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[23,52],"tags":[38,37],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/309"}],"collection":[{"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=309"}],"version-history":[{"count":7,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/309\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":736,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/309\/revisions\/736"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=309"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=309"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=309"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}