{"id":211,"date":"2010-12-20T21:24:37","date_gmt":"2010-12-20T21:24:37","guid":{"rendered":"http:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/?p=211"},"modified":"2011-07-20T19:52:26","modified_gmt":"2011-07-20T19:52:26","slug":"okami-original-soundtrack","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/211\/okami-original-soundtrack\/","title":{"rendered":"Okami Original Soundtrack"},"content":{"rendered":"

\"\"<\/a><\/p>\n

W 2005 roku kierownictwo studia Clover<\/em>, pracuj\u0105cego w\u00f3wczas pod skrzyd\u0142em Capcom<\/em>, postanowi\u0142o zrealizowa\u0107 \u015bmia\u0142y projekt, kt\u00f3ry mia\u0142 wprowadzi\u0107 nieco innowacyjno\u015bci na zdominowany przez powtarzaj\u0105c\u0105 si\u0119 sztamp\u0119 rynek.
Gra o tytule Okami zosta\u0142a wydana w Japonii 20 kwietnia 2006 roku przez Capcom<\/em>. Wielokrotnie wcze\u015bniej promowana w massmediach, oraz na najwi\u0119kszych imprezach zwi\u0105zanych z elektroniczn\u0105 rozrywk\u0105 (E3, Tokyo Game Show), nie sta\u0142a si\u0119 jednak szybkim bestsellerem, przynajmniej godnym swojej zawarto\u015bci, wida\u0107 kampania promocyjna nieby\u0142a wystarczaj\u0105co skuteczna. Okami zosta\u0142a jednak ciep\u0142o przyj\u0119ta przez krytyk\u00f3w na ca\u0142ym \u015bwiecie. Wszystko dzi\u0119ki fabule prezentuj\u0105cej legend\u0119 wyci\u0105gni\u0119t\u0105 wprost z mitologii shinto – rdzennych wierze\u0144 kraju kwitn\u0105cej wi\u015bni. Oprawie graficznej to majstersztyk wizualny, wykreowany poci\u0105gni\u0119ciami p\u0119dzla na wz\u00f3r tradycyjnych japo\u0144skich malowide\u0142, kt\u00f3rego og\u00f3lny obraz nie zosta\u0142 wybrany tylko i wy\u0142\u0105cznie ze wzgl\u0119du na tematyk\u0119 gry, poniewa\u017c ma wi\u0119ksze powi\u0105zanie z rozgrywk\u0105 ni\u017c wi\u0119kszo\u015b\u0107 \u00f3wczesnych produkcji.<\/strong><\/p>\n

Masami Ueda<\/strong> jest jednym z bardziej do\u015bwiadczonych i zapoznanych w bran\u017cy muzyk\u00f3w. Nie jest jednak wystarczaj\u0105co popularny, by umie\u015bci\u0107 go w czo\u0142\u00f3wce kompozytor\u00f3w tworz\u0105cych muzyk\u0119 na potrzeby gier. Nie jest rozpoznawalny nawet pomimo ogromnego udzia\u0142u m.in. w kreowaniu \u015bcie\u017cek d\u017awi\u0119kowych trzech pierwszych cz\u0119\u015bci serii Bio Hazard<\/em> (Resident Evil)<\/em>, dw\u00f3ch pierwszych cz\u0119\u015bci Devil May Cry<\/em> oraz obydwu Viewtiful Joe<\/em>. W ca\u0142ym swoim dotychczasowym dorobku kompozytor zgrabnie \u017conglowa\u0142 najr\u00f3\u017cniejszymi formami muzycznymi, poczynaj\u0105c od czysto technicznych na manipuluj\u0105cych emocjami ko\u0144cz\u0105c.
Komponuj\u0105c utwory pod seri\u0119 Bio Hazard, muzyk wykszta\u0142ci\u0142 charakterystyczny styl b\u0119d\u0105cy przez kilka lat jego znakiem firmowym. Jednak ju\u017c w przypadku premiery Devil May Cry, cho\u0107 nadal ten styl by\u0142 zauwa\u017calny, uleg\u0142 zmianom, kt\u00f3rych najwi\u0119kszy laik nie potrafi\u0142by zignorowa\u0107 – wr\u0119cz stwierdzi\u0142by, \u017ce to zupe\u0142nie inny repertuar. Dalsze projekty, nad kt\u00f3rymi pracowa\u0142 tylko pog\u0142\u0119bi\u0142y to zjawisko, a\u017c w ko\u0144cu przyszed\u0142 czas na praktycznie ca\u0142kowite odej\u015bcie od wybranych wzor\u00f3w.<\/p>\n

Do pracy nad \u015bcie\u017ck\u0105 d\u017awi\u0119kow\u0105 do Okami zatrudniony zosta\u0142 zesp\u00f3\u0142 z\u0142o\u017cony z utalentowanych ludzi, a piecz\u0119 nad nim sprawowa\u0142 sam Masami Ueda, kt\u00f3ry zaj\u0105\u0142 si\u0119 tak\u017ce kompozycj\u0105 wi\u0119kszo\u015bci utwor\u00f3w do gry. Pozosta\u0142a tr\u00f3jka to: Rei Kendo<\/strong> (cz\u0142onkini T’s Music) i Akari Kaida<\/strong> oraz Hiroshi Yamaguchi<\/strong> (m.in. producent gry Mario Tennis oraz wsp\u00f3\u0142tw\u00f3rca i kompozytor muzyki do mniej znanych serii anime).
Zesp\u00f3\u0142 perfekcyjnie spisa\u0142 si\u0119 przy doborze tematyki ca\u0142ej \u015bcie\u017cki, a przede wszystkim selekcj\u0105 instrument\u00f3w i d\u017awi\u0119k\u00f3w wykorzystanych przy jej tworzeniu. Uszy odbiorcy podczas przes\u0142uchiwania albumu czeka prawdziwa uczta, z\u0142o\u017cona z wybrednie sharmonizowanych motyw\u00f3w wyj\u0119tych \u017cywcem z japo\u0144skiego folkloru. Czyst\u0105 magi\u0105, bez owijania w bawe\u0142n\u0119, pora\u017caj\u0105 d\u017awi\u0119ki wydobywaj\u0105ce si\u0119 z bambusowego fletu shakuhachi, cz\u0119sto wprowadzane w tym przypadku na pierwszy plan. Shakuhachi wielokrotnie uzupe\u0142niane jest przez piszcza\u0142ki – syou, hichiriki, ryuteki oraz kagurabue. Spory wk\u0142ad maj\u0105 te\u017c tradycyjne instrumenty strunowe jak koto, shamisen, kokyu i biwa, kt\u00f3rych d\u017awi\u0119ki zaserwowane zosta\u0142y w zar\u00f3wno przyst\u0119pny i \u0142agodny spos\u00f3b jak i w postaci z\u0142o\u017conych, bogatych partii. W przypadku instrument\u00f3w perkusyjnych nie zosta\u0142y pomini\u0119te trzy najbardziej charakterystyczne, czyli taiko, tsuzumi i gong – taki zestaw jest w pe\u0142ni wystarczaj\u0105cy, aby odzwierciedli\u0107 pi\u0119kno tradycyjnej japo\u0144skiej muzyki, jednak Masami Ueda wraz z wsp\u00f3\u0142tw\u00f3rcami postanowi\u0142 do\u0142o\u017cy\u0107 jeszcze kilka innych instrument\u00f3w. Wielokrotnie na \u015bcie\u017cce zauwa\u017calne s\u0105 elementy mistycznego, uroczystego nurtu muzycznego gagaku, b\u0119d\u0105cego w tradycji japo\u0144skiej t\u0142em obrz\u0119d\u00f3w buddyjskich oraz dworskich ceremonii, kt\u00f3re historycznie wiele maj\u0105 wsp\u00f3lnego z u\u017cytymi instrumentami. Do tego wszystkiego z umiarem do\u0142o\u017cone zosta\u0142y elementy bardziej wsp\u00f3\u0142czesne, aby owoc pracy zespo\u0142u by\u0142 bardziej lekkostrawny.<\/p>\n

\"\"\n<\/div>\n

Okami Original Soundtrack mia\u0142 swoj\u0105 premier\u0119 31 stycznia 2006 roku, wydany przez Suleputer<\/strong> (wytw\u00f3rnia fonograficzna Capcom). Estetyczne opakowanie zawiera a\u017c 5 p\u0142yt CD, na kt\u00f3rej znajduje si\u0119 218 utwor\u00f3w (ponad 5 godzin muzyki). <\/p>\n

Cztery pierwsze p\u0142yty zawieraj\u0105 pe\u0142n\u0105 \u015bcie\u017ck\u0119 d\u017awi\u0119kow\u0105 z gry, na pi\u0105tej natomiast umieszczono wszystkie techniczne kompozycje, najcz\u0119\u015bciej powtarzaj\u0105ce si\u0119 w grze oraz utwory promocyjne. Zatem album we wszelkich granicach rozs\u0105dku nie m\u00f3g\u0142 ju\u017c by\u0107 bardziej dopieszczony. Ka\u017cda osoba, kt\u00f3ra sp\u0119dzi\u0142a troch\u0119 czasu z gr\u0105 i przypad\u0142 jej do gustu podk\u0142ad muzyczny, b\u0119dzie w pe\u0142ni zadowolona, poniewa\u017c na tych 5 CD nie powinno zabrakn\u0105\u0107 \u017cadnego motywu, kt\u00f3ry by\u0142 w grze.<\/p>\n

Trudno jest wy\u0142oni\u0107 w\u015br\u00f3d tak ogromnej liczby wzorowych pozycji, kilka najciekawszych utwor\u00f3w, nie ma sensu w\u0142a\u015bciwie wyr\u00f3\u017cnia\u0107 \u017cadnej kompozycji skoro ca\u0142o\u015b\u0107 absolutne zas\u0142uguje na ogromne wyr\u00f3\u017cnienie.
Na albumie mo\u017cna znale\u017a\u0107 naprawd\u0119 ujmuj\u0105ce kompozycje wyra\u017caj\u0105ce przer\u00f3\u017cne emocje: rozpieraj\u0105cy smutek (np. „Cursed Shinshuu Plains”), demoniczny gniew („Yamato-no-Orochi’s Revival”), malowana s\u0142onecznymi barwami rado\u015b\u0107 (np. Cursed Shinshuu Plains), pachn\u0105ca kwitn\u0105c\u0105 wi\u015bni\u0105 b\u0142ogo\u015b\u0107 ducha (np. „Kamiki Village”), enigmatyczna niepewno\u015b\u0107 (np. „Kaguya’s Theme”), budz\u0105ca u\u015bmiech na twarzy frywolno\u015b\u0107 (np. „Boss of the Sparrow Union”), rezolutny duch walki (np. „Spirit Extermination”), nieznaj\u0105cy wahania i zw\u0142oki heroizm („Giving Kushinada a Ride”), twarda i zimna jak kamie\u0144 nieust\u0119pliwo\u015b\u0107 („Okikurmi’s Fate”), hipnotyzuj\u0105cy urok („Tsuzurao’s Theme”), zaskakuj\u0105ca panika (np.”Escape from Inside the Water Dragon”) czy boska dostojno\u015b\u0107 (np. „Okami White Light Majesty”) – to tylko wierzcho\u0142ek ogromnej g\u00f3ry rozmaito\u015bci. Nie s\u0105 to typowe utwory na si\u0142\u0119 manipuluj\u0105ce uczuciami odbiorcy, poniewa\u017c zawieraj\u0105 w sobie zarazem pot\u0119\u017cn\u0105 i czyst\u0105 esencj\u0119 wymowy, przedstawiaj\u0105c prawdziwe oblicze danego nastroju. Przes\u0142uchuj\u0105c \u015bcie\u017ck\u0119 odbiorca b\u0119dzie mia\u0142 tak\u017ce do czynienia z utworami, kt\u00f3rych zabarwienie emocjonalne nie jest \u015bci\u015ble okre\u015blone. Mimo braku ukierunkowania s\u0105 niemniej pi\u0119kne na sw\u00f3j spos\u00f3b i stanowi\u0105 doskona\u0142e dope\u0142nienie dzie\u0142a.<\/p>\n

Oczywi\u015bcie przy tak du\u017cej produkcji, nie mog\u0142o zabrakn\u0105\u0107 studyjnego utworu wokalnego, kt\u00f3ry w grze zwykle zostaje umieszczony w trakcie wy\u015bwietlania napis\u00f3w ko\u0144cowych. W tym przypadku piosenka zosta\u0142a zapo\u017cyczona, co jest obecnie cz\u0119sto spotykan\u0105 praktyk\u0105. Utw\u00f3r „Reset” skomponowany przez JUN<\/strong>, zaaran\u017cowany przez Yoshinobu Takeshit\u0119<\/strong>, za\u015bpiewany zosta\u0142 przez znan\u0105 wokalistk\u0119 j-pop, Ayak\u0119 Hirahar\u0119<\/strong>, za\u015b tekstem zaj\u0119li si\u0119 TAK&BABY<\/strong>. Ta j-popowa piosenka jest efektowna i bardzo dobrze wykonana, jednak na napisy ko\u0144cowe Okami tak\u017ce pasowa\u0142by bardziej tradycyjny utw\u00f3r wokalny. Nie mo\u017cna jednak wymaga\u0107 zbyt wiele.<\/p>\n

Okami Original Soundtrack zapisuje si\u0119 w historii gatunku jako kamie\u0144 milowy, kt\u00f3rego nie spos\u00f3b omin\u0105\u0107. Album ten jest skupiony w \u015bci\u015ble okre\u015blonym temacie, jednak jego ekspresyjnie elastyczna zawarto\u015b\u0107 sprawia, \u017ce potrafi on dotrze\u0107 do ka\u017cdego przychylnego odbiorcy, wywo\u0142uj\u0105c bardzo pozytywne wra\u017cenia. Mo\u017cna bez przesady powiedzie\u0107, \u017ce grzechem by\u0142oby nie umie\u015bci\u0107 tego arcydzie\u0142a w\u015br\u00f3d najlepszych \u015bcie\u017cek d\u017awi\u0119kowych w historii. Wydawnictwo r\u00f3wnie\u017c spisa\u0142o si\u0119 na medal wydaj\u0105c na \u015bwiat album zawieraj\u0105cy pe\u0142n\u0105 \u015bcie\u017ck\u0119 d\u017awi\u0119kow\u0105, atrakcyjny pod wzgl\u0119dem estetycznym i praktycznym. Cena jest w tym przypadku poj\u0119ciem wzgl\u0119dnym i symbolicznym, poniewa\u017c zawarto\u015b\u0107 produktu jest bezcenna.<\/p>\n

Ocena: +9\/10<\/font><\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

W 2005 roku kierownictwo studia Clover, pracuj\u0105cego w\u00f3wczas pod skrzyd\u0142em Capcom, postanowi\u0142o zrealizowa\u0107 \u015bmia\u0142y projekt, kt\u00f3ry mia\u0142 wprowadzi\u0107 nieco innowacyjno\u015bci na zdominowany przez powtarzaj\u0105c\u0105 si\u0119 sztamp\u0119 rynek.Gra o tytule Okami zosta\u0142a wydana w Japonii 20 kwietnia 2006 roku przez Capcom. Wielokrotnie wcze\u015bniej promowana w massmediach, oraz na najwi\u0119kszych imprezach zwi\u0105zanych z elektroniczn\u0105 rozrywk\u0105 (E3, Tokyo … Czytaj dalej Okami Original Soundtrack<\/span> →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[23],"tags":[39,37],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/211"}],"collection":[{"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=211"}],"version-history":[{"count":7,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/211\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":426,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/211\/revisions\/426"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=211"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=211"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=211"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}