{"id":195,"date":"2010-12-15T18:34:14","date_gmt":"2010-12-15T18:34:14","guid":{"rendered":"http:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/?p=195"},"modified":"2011-07-20T20:05:30","modified_gmt":"2011-07-20T20:05:30","slug":"mdk-original-game-soundtrack","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/195\/mdk-original-game-soundtrack\/","title":{"rendered":"MDK Original Game Soundtrack"},"content":{"rendered":"

\"\"<\/a><\/p>\n

MDK<\/em> nale\u017cy zdecydowanie do produkcji pami\u0119tnych, g\u0142\u0119boko zaznaczonych w historii gier video. Gra stawiaj\u0105ca na niesamowicie wartkiej akcji, przeplatanej drobnymi zadaniami logiczno-taktycznymi, zarazem pe\u0142na odkrytych i ukrytych w\u0105tk\u00f3w humorystycznych. Ca\u0142a otoczka fabularna jak i sama akcja ma miejsce w postapokaliptycznym \u015bwiecie, nawiedzanym przez naje\u017ad\u017ac\u00f3w z kosmosu, kt\u00f3rzy swoim zachowaniem i wygl\u0105dem dope\u0142niaj\u0105 komiczn\u0105 stron\u0119 fabu\u0142y i akcji. Z tego powodu od ca\u0142o\u015bci zionie wr\u0119cz nietypow\u0105, bo bardzo prost\u0105 grotesk\u0105. Mimo \u017ce zapowied\u017a MDK, nie przynios\u0142a wi\u0119kszego zainteresowania w\u015br\u00f3d graczy, po premierze sprzeda\u017c gry stopniowo, coraz gwa\u0142towniej wzrasta\u0142a. W bran\u017cowej prasie i internecie pojawia\u0142y si\u0119 jak grzyby po deszczu, bardzo pozytywne recenzje, kt\u00f3re dodatkowo wp\u0142yn\u0119\u0142y na wzrost liczby kupuj\u0105cych. Najcz\u0119\u015bciej wymienianymi plusami MDK by\u0142y: osza\u0142amiaj\u0105ca grafika, przestrzenne lokacje, oryginalne rozwi\u0105zania, dynamiczna akcja oraz oczywi\u015bcie groteskowy humor. Jednak\u017ce jako najwa\u017cniejszy atut gry wymieniana by\u0142a fenomenalna, wr\u0119cz epicka muzyka, por\u00f3wnywana z najs\u0142ynniejszymi \u015bcie\u017ckami filmowymi w historii. Wszystkie te czynniki wp\u0142yn\u0119\u0142y na to \u017ce MDK, sta\u0142a si\u0119 gr\u0105 kultow\u0105 i bez precedens\u00f3w zas\u0142uguje na to miano.<\/strong><\/p>\n

Komponowaniem \u015bcie\u017cki d\u017awi\u0119kowej zaj\u0119li si\u0119 dwaj muzycy, kt\u00f3rzy ju\u017c wcze\u015bniej dali o sobie zna\u0107 w bran\u017cy, a ich kariery dopiero wchodzi\u0142y na w\u0142a\u015bciwy tor – Tommy Tallarico<\/strong> i Todd Dennis<\/strong>. Od pocz\u0105tku wiadomo by\u0142o, \u017ce nie ma to by\u0107 popularna w\u00f3wczas prosta oprawa stworzona na bazie syntetycznych d\u017awi\u0119k\u00f3w. Przedsi\u0119wzi\u0119cie by\u0142o znacznie bardziej kompleksowe. Zar\u00f3wno konspekt jak i sko\u0144czony rozpis wygl\u0105da\u0142 zupe\u0142nie jak partytury kasowych, hollywoodzkich film\u00f3w. Produkcj\u0105 \u015bcie\u017cki zaj\u0105\u0142 si\u0119 Tommy Tallarico. Ten doceniony ju\u017c wcze\u015bniej artysta, nie spocz\u0105\u0142 na laurach i przygotowa\u0142 prawdziwy majstersztyk.<\/p>\n

\"VCD2\"<\/p>\n

„MDK Original Game Soundtrack”<\/strong> zawiera bardzo historyczn\u0105 \u015bcie\u017ck\u0119 d\u017awi\u0119kow\u0105, nie tylko dla samych kompozytor\u00f3w, ale dla ca\u0142ego wszechog\u00f3\u0142u zwi\u0105zanego nie z sam\u0105 muzyk\u0105 z gier, ale grami jako ca\u0142o\u015bci\u0105. Po pierwsze jest to bowiem przypuszczalnie pierwsza oprawa muzyczna, stworzona na potrzeby gry z wykorzystaniem instrument\u00f3w orkiestry symfonicznej, niepodwa\u017calnie jednak najbardziej majestatyczna z tych pierwszych. Po drugie jest to na pewno jedna z pierwszych, przy kt\u00f3rej tworzeniu w wi\u0119kszo\u015bci korzystano z prawdziwych instrument\u00f3w muzycznych.  <\/p>\n

Utw\u00f3r pod wiele m\u00f3wi\u0105cym tytule „Prologue”<\/em><\/strong> eksponuje ca\u0142\u0105 zawarto\u015b\u0107 \u015bcie\u017cki. Znajduje si\u0119 w nim esencja wszystkiego z czym odbiorcy przyjdzie si\u0119 spotka\u0107 podczas ods\u0142uchiwania albumu. Tajemniczy pocz\u0105tek powoli odkrywaj\u0105cy upajaj\u0105ce swoim „blaskiem” rozwini\u0119cie, kt\u00f3re przekszta\u0142ca si\u0119 w epickie zako\u0144czenie, kt\u00f3re tak naprawd\u0119 jest pocz\u0105tkiem wszystkiego.<\/p>\n

„Stranger Things”<\/em><\/strong>, „Facing the Inevitable”<\/em><\/strong>, „Gunter Planet”<\/em><\/strong> jak i znakomita wi\u0119kszo\u015b\u0107 utwor\u00f3w na albumie zawiera wiele nawi\u0105za\u0144 do muzyki filmowej lat 70-tych, 80-tych i 90-tych. Nie s\u0105 to nawi\u0105zania przedstawione bezpo\u015brednio, lecz bardzo przemy\u015blnie wkomponowane i eksponowane w niesamowicie delikatny spos\u00f3b. Nie wprawione ucho mo\u017ce uto\u017csamia\u0107 poszczeg\u00f3lne utwory z konkretnymi filmami, jednak bezpo\u015brednie ich por\u00f3wnanie niweluje t\u0105 pozorno\u015b\u0107. Wszystkie te kompozycje s\u0105 stworzone oryginalnie i po mistrzowsku dopi\u0119te na ostatni guzik. <\/p>\n

S\u0142uchaj\u0105c „The Enemy Among Us”<\/em><\/strong> i „Portrait of an Insane Asylum”<\/em><\/strong> czuje si\u0119 dreszcze przechodz\u0105ce po plecach. Nie s\u0105 to utwory o tendencji g\u0142\u0119bokiego oddzia\u0142ywania na psychik\u0119, lecz ich patologicznie mroczna natura w prowadza w stan lekkiej euforii i niepokoju. Stylem utwory przypominaj\u0105 klasyczne filmy grozy, kt\u00f3re w czasach obecnych nadal potrafi\u0105 straszy\u0107.  <\/p>\n

Z kolei „An Upscale Affair”<\/em><\/strong> oraz „A Padded Cell”<\/em><\/strong> to utwory o zabarwieniu humorystycznym, kt\u00f3rych nie mog\u0142o zabrakn\u0105\u0107 w przypadku gry tak nastawionej na r\u00f3\u017cne \u017cartobliwe nawi\u0105zania. Bardzo przypominaj\u0105 znane motywy z przedstawie\u0144, seriali, film\u00f3w animowanych i groteskowych komedii. Jest to bardzo ciekawe odej\u015bcie od tak powa\u017cnie nastawionej reszty.<\/p>\n

„Dreaming of Victory”<\/em><\/strong> jest tu zdecydowanie najbardziej bezpo\u015brednim i specyficznym utworem. Dobrym pomys\u0142em by\u0142o dodanie do znanego ju\u017c repertuaru orkiestry symfonicznej charakterystycznych partii instrumentalnych – gitara w stylu latyno-ameryka\u0144skim i jazzowy fortepian. Jak wiadomo oba nurty potrafi\u0105 si\u0119 dobrze po\u0142\u0105czy\u0107, co da\u0142o odpowiedni, subtelny efekt.<\/p>\n

Zar\u00f3wno w „Tribal Unity”<\/em><\/strong> i w „Cross Fire”<\/em><\/strong> pa\u0142eczk\u0119 pierwsze\u0144stwa przejmuj\u0105 instrumenty perkusyjne dono\u015bnych i energicznych brzmieniach. Pierwszy to „medley”, kt\u00f3ry przedstawia mieszanin\u0119 afryka\u0144skich i po\u0142udniowo-ameryka\u0144skich rdzennych brzmie\u0144, po\u0142\u0105czonych entuzjastycznie syntetycznymi d\u017awi\u0119kami, akcentuj\u0105cymi etniczn\u0105 atmosfer\u0119. Drugi jest o wiele bardziej gwa\u0142towny,  jego charakter jest zdecydowanie chaotyczny, nios\u0105cy ze sob\u0105 poczucie zagro\u017cenia, czy te\u017c ucieczki przed czym\u015b niebezpiecznym.<\/p>\n

Album ko\u0144czy si\u0119 najbardziej wyr\u00f3\u017cniaj\u0105cym si\u0119 w\u015br\u00f3d ca\u0142o\u015bci utworem. „MDK (Planet Trax Mix)”<\/em><\/strong> jest aran\u017cacj\u0105 wykonan\u0105 w mieszance popularnych zw\u0142aszcza w drugiej po\u0142owie lat 90-tych styli Acid Techno i Hard Trance. Produkcj\u0105 zaj\u0119li si\u0119 dwaj znani w swoich bran\u017cach muzycy – Chris H\u00fclsbeck<\/strong>, legenda w\u015br\u00f3d kompozytor\u00f3w muzyki z gier oraz Jay Frog<\/strong>, niemiecki DJ, kt\u00f3ry wsp\u00f3\u0142pracowa\u0142 ju\u017c z wieloma artystami sceny techno. Mimo tego \u017ce remix ten nie pasuje zbytnio do reszty utwor\u00f3w, skomponowanych z odpowiednim rozmachem i zachowuj\u0105cych swoje granice w odpowiednich punktach, nie „plami” swoj\u0105 odmienno\u015bci\u0105 na tyle mocno, a \u017ceby psu\u0107 przyjemno\u015b\u0107 ods\u0142uchiwania albumu. W swoim gatunku jest zdecydowanie powy\u017cej przeci\u0119tnej, poniewa\u017c nie przedstawia sob\u0105 ani troch\u0119 pospolitych, monotonnych twor\u00f3w tego typu.<\/p>\n

Oceniaj\u0105c ca\u0142y album trudno si\u0119 nawet na si\u0142\u0119 dopatrze\u0107 jakichkolwiek wad. Nie ma utwor\u00f3w, w kt\u00f3rych cokolwiek si\u0119 powtarza opr\u00f3cz sta\u0142ego wy\u015bmienitego poziomu kompozycji i wykonania. Wszystkich utwor\u00f3w bez wyj\u0105tku bardzo przyjemnie si\u0119 s\u0142ucha i na d\u0142ugo wbijaj\u0105 si\u0119 w pami\u0119\u0107. P\u0142yta, mimo ubieg\u0142ych lat, nadal jest dost\u0119pna na rynku i nic nie wp\u0142ywa na to, \u017ceby z niego znikn\u0119\u0142a. Zas\u0142uguje na godne miejsce w audiotece ka\u017cdego kolekcjonera muzyki z gier, czy konesera dobrej muzyki. Fakt \u017ce album nie sprzedaje si\u0119 w ilo\u015bciach hurtowych, tkwi jedynie w wygas\u0142ej ju\u017c, niegdy\u015b rw\u0105cej popularno\u015bci tego tytu\u0142u i pojawienia si\u0119 nowego pokolenia graczy. Naprawd\u0119 warto doceni\u0107 ten tytu\u0142.<\/p>\n

Ocena: 10\/10<\/font><\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

MDK nale\u017cy zdecydowanie do produkcji pami\u0119tnych, g\u0142\u0119boko zaznaczonych w historii gier video. Gra stawiaj\u0105ca na niesamowicie wartkiej akcji, przeplatanej drobnymi zadaniami logiczno-taktycznymi, zarazem pe\u0142na odkrytych i ukrytych w\u0105tk\u00f3w humorystycznych. Ca\u0142a otoczka fabularna jak i sama akcja ma miejsce w postapokaliptycznym \u015bwiecie, nawiedzanym przez naje\u017ad\u017ac\u00f3w z kosmosu, kt\u00f3rzy swoim zachowaniem i wygl\u0105dem dope\u0142niaj\u0105 komiczn\u0105 stron\u0119 fabu\u0142y i … Czytaj dalej MDK Original Game Soundtrack<\/span> →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[23],"tags":[40,37],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/195"}],"collection":[{"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=195"}],"version-history":[{"count":7,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/195\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":431,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/195\/revisions\/431"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=195"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=195"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=195"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}