<\/a>\n\t\t\t<\/div><\/figure>\n\t\t<\/div>\n\nZaraz po wyborze odpowiedniego dla nas statku stajemy przed wyborem g\u0142\u00f3wnej si\u0142y ra\u017cenia. „Shoot type<\/em>” pozwoli nam na sianie ogromnych zniszcze\u0144 za pomoc\u0105 standardowego strza\u0142u<\/strong>, ale w zamian laser b\u0119dzie o wiele s\u0142abszy i zdaje to egzamin podczas walki z mniej wytrzyma\u0142ymi jednostkami, kt\u00f3re po kilku strza\u0142ach efektownie eksploduj\u0105. „Laser type<\/em>” jest przeciwie\u0144stwem – zwyk\u0142y strza\u0142 staje si\u0119 s\u0142abszy, a zn\u00f3w wi\u0105zka lasera b\u0119dzie zadawa\u0107 ogromne obra\u017cenia.<\/strong> Taki wyb\u00f3r pozwoli nam na szybsz\u0105 eksterminacj\u0119 bardziej odpornych jednostek, a tak\u017ce boss\u00f3w, do kt\u00f3rych jeszcze wr\u00f3cimy. Strza\u0142y i laser oczywi\u015bcie mo\u017cemy upgrade’owa\u0107<\/em> za pomoc\u0105 wypadaj\u0105cych z odpowiednik przeciwnik\u00f3w „P”<\/em> oznaczaj\u0105cych „power<\/em>„. Po zebraniu „P”<\/em> si\u0142a strza\u0142u wzrasta, (czemu tak\u017ce towarzyszy zmiana graficzna strza\u0142\u00f3w \/ lasera), a tak\u017ce automatycznie wzmocni si\u0119 laser, dzi\u0119ki czemu nie musimy ponownie wybiera\u0107 „strza\u0142, czy laser?”. Bomba, jak to bomba niszczy wszystko (pr\u00f3cz silniejszych jednostek) na ekranie, ale podobnie jak przy strzale tutaj tak\u017ce mamy druga opcje bomby, kt\u00f3r\u0105 uruchamia si\u0119 poprzez aktywacje lasera i wci\u015bniecie przycisku odpowiedzialnego za odpalenie smart bomb. W ten spos\u00f3b laser przez par\u0119 sekund staje si\u0119 jakie\u015b dwukrotnie wi\u0119kszy, a si\u0142a i intensywno\u015b\u0107 obra\u017ce\u0144 niepor\u00f3wnywalnie wzrasta. Dzi\u0119ki tej opcji jeste\u015bmy w stanie zniszczy\u0107 wi\u0119ksze, mocniej opancerzone jednostki wroga*, a tak\u017ce nabi\u0107 wi\u0119ksza ilo\u015b\u0107 hit\u00f3w na bossach. \u017be jak? System scoringowy<\/em> „DoDonPachi”<\/em> jest wprost genialny!<\/strong><\/p>\nWzorem swojego poprzednika niszcz\u0105c jednostki oraz struktury naziemne, licznik hit\u00f3w umieszczony w lewym lub prawym (kolejno dla gracza pierwszego i drugiego) g\u00f3rnym rogu ekranu wzrasta, dzi\u0119ki czemu zyskujemy odpowiednio wysokie bonusy punktowe adekwatne do wysoko\u015bci liczby, jak\u0105 wskazuje licznik. Nie wystarczy tylko eliminowa\u0107 przeciwnik\u00f3w by licznik r\u00f3s\u0142.<\/strong> Tu\u017c przy nim znajduje si\u0119 pionowy pasek (time bar<\/em>), kt\u00f3ry maleje, je\u015bli nie niszczymy nic przez dan\u0105, kr\u00f3tk\u0105 chwil\u0119 (aczkolwiek niepor\u00f3wnywalnie wi\u0119ksz\u0105, a ni\u017celi w „DonPachi<\/strong><\/em>„). Podtrzymywanie wska\u017anika polega na strategicznej anihilacji wrog\u00f3w tak, a \u017ceby licznik r\u00f3s\u0142, a time bar ani razu przez ca\u0142\u0105 plansz\u0119 nie osi\u0105gn\u0105\u0142 krytycznego punktu zero, kt\u00f3ry spowoduje, \u017ce nasz licznik hit\u00f3w si\u0119 wyzeruje i b\u0119dziemy musieli zaczyna\u0107 combo od pocz\u0105tku, co wi\u0105\u017ce si\u0119 z strat\u0105 mo\u017cliwo\u015bci nabycia odpowiednio wysokiej sumy punkt\u00f3w. Time bar<\/em> mo\u017cna zwalnia\u0107 uderzaj\u0105c laserem, w co wi\u0119kszych przeciwnik\u00f3w i co jakie\u015b p\u00f3\u0142torej sekundy doda\u0107 kolejny hit do licznika<\/strong> (je\u015bli przez up\u0142ywem tego czasu oponent nie eksploduje). Ogromne znaczenia ma to przy walkach z bossami, przy kt\u00f3rych zwyk\u0142y strza\u0142 nie zdaje egzaminu z racji tego, \u017ce nie nabije nam upragnionej, wysokiej ilo\u015bci hit\u00f3w, wi\u0119c odpowiednim \u015brodkiem walki z ogromnymi bossami<\/em> jest w\u0142a\u015bnie laser. Ciekawym patentem jest mo\u017cliwo\u015b\u0107 ogromnego przyrostu hit\u00f3w przy walkach z bossami<\/em> poprzez u\u017cycie laser bomby<\/strong> w odpowiednim momencie walki. Wi\u0105\u017ce si\u0119 z to trzycyfrow\u0105 liczba hit\u00f3w i oczywi\u015bcie odpowiedni\u0105 nagrod\u0105 w postaci solidnej sumy punkt\u00f3w.<\/p>\nKolejnym elementem systemu scoringowego<\/em> jest zbieranie pszcz\u00f3\u0142 skrz\u0119tnie ukrytych na planszach. Je\u015bli zobaczymy migaj\u0105c\u0105, ma\u0142a pszcz\u00f3\u0142k\u0119 na ekranie powinni\u015bmy strzeli\u0107 w to miejsce laserem, aby aktywowa\u0107 pszczo\u0142\u0119, \u017ceby w ko\u0144cu m\u00f3c j\u0105 zebra\u0107. Zebranie wszystkich na planszy zaowocuje poka\u017an\u0105 premi\u0105 punktow\u0105 i zapewne ogromn\u0105 satysfakcj\u0105 u graj\u0105cego, bo je\u015bli na pierwszej planszy zebra\u0107 wszystkie to nie problem, to tak ju\u017c na trzeciej planszy musimy wykaza\u0107 si\u0119 nie ma\u0142ym refleksem oraz odpowiedni\u0105 strategi\u0105, bo dwie ostatnie pszczo\u0142y s\u0105 ukryte w elementach bossa. Nie wystarczy tylko zniszczy\u0107, aby je mie\u0107 – trzeba to zrobi\u0107 w odpowiedniej kolejno\u015bci, uwa\u017caj\u0105c na to, aby nie zdewastowa\u0107 pozosta\u0142ych element\u00f3w<\/strong>, kt\u00f3re po zniszczeniu zast\u0119puj\u0105 te, w kt\u00f3rych ukryte s\u0105 pszczo\u0142y. A to tylko jeden przyk\u0142ad tego jak musi gracz si\u0119 nakombinowa\u0107, a \u017ceby pochwali\u0107 si\u0119 odpowiednim wynikiem punktowym.<\/p>\nZ czym Wam kojarzy si\u0119 s\u0142owo „boss<\/em>” patrz\u0105c na nie pod k\u0105tem gier? Z czym\u015b du\u017cym i cholernie trudnym do pokonania? Nie inaczej jest w „DoDonPachi<\/strong><\/em>„! Machiny, z kt\u00f3rymi przyjdzie nam si\u0119 zmierzy\u0107 pod koniec ka\u017cdego levelu to czysta esencja shmup\u00f3w<\/em>. Zbudowane z wielu cz\u0119\u015bci, (kt\u00f3re mo\u017cna, a nawet powinno si\u0119 niszczy\u0107) ogromne machiny, kt\u00f3re budz\u0105 respekt u graj\u0105cego. Ka\u017cdy boss posiada swoj\u0105 energi\u0119, kt\u00f3ra jest podzielona na odpowiednie, niewidoczne przedzia\u0142y odpowiadaj\u0105ce za uk\u0142ady pocisk\u00f3w, kt\u00f3rymi pruje w nas przeciwnik. Na dany segment przypadaj\u0105 po dwa, trzy bullet patterny<\/em>, kt\u00f3re wraz z czasem staj\u0105 si\u0119 coraz trudniej do omini\u0119cia. W ten spos\u00f3b ko\u0144c\u00f3wka walki z bossem<\/em> staje si\u0119 automatycznie najbardziej intensywnym i trudnym elementem danej planszy.<\/strong> Mimo tego schematu z bullet patternami<\/em>, boss<\/em> czasami potrafi zaskoczy\u0107 atakiem. Niech za przyk\u0142ad pos\u0142u\u017cy drugi boss<\/em>, kt\u00f3ry atakuje nas niespodziewanym patternem<\/em>, je\u015bli zbyt blisko podlecimy i b\u0119dziemy niszczy\u0107 jego elementy. Taka forma obrony ;-)<\/p>\nNa pocz\u0105tku recenzji wspomnia\u0142em o tym, \u017ce aby „dobrze si\u0119 bawi\u0107” gracz musi dysponowa\u0107 konkretnymi umiej\u0119tno\u015bciami. Wierzcie mi, \u017ce tw\u00f3r CAVE<\/strong><\/em> to cholernie trudna gr\u0105, kt\u00f3ra wymaga od zainteresowanego ma\u0142piej zr\u0119czno\u015bci i refleksem, kt\u00f3rym mogliby poszczyci\u0107 si\u0119 zamierzchli samuraje. Je\u015bli samo przetrwanie wi\u0119kszo\u015bci graczom b\u0119dzie sprawia\u0107 problemy to, je\u015bli wzi\u0105\u0107 jeszcze pod uwag\u0119 strasznie skillowy<\/em> system scoringowy<\/em>, otrzymujemy jedn\u0105 z najtrudniejszych gier swojej dekady. Ale przyjemnie trudn\u0105, kt\u00f3ra rewan\u017cuje si\u0119 graczowi cho\u0107by drugim „okr\u0105\u017ceniem”<\/strong>** (bestialsko trudnym), prawdziwym ostatnim bossem<\/em> (mega bestialsko trudnym), czy te\u017c\u0085 otrzymaniem specjalnej, bardzo rzadkiej wersji gry od CAVE<\/em><\/strong> (niestety ju\u017c nieaktualne)!<\/p>\nTechnicznie „DoDonPachi<\/em><\/strong>” prezentuje bardzo wysoki poziom. R\u0119cznie malowana, dwu-wymiarowa grafika do dzi\u015b potrafi zachwyca\u0107, podobnie jak bardzo p\u0142ynna animacja oraz \u015bwietny design ca\u0142ej produkcji. Wszelakie efekty jak wybuchy, strza\u0142y, czy wcze\u015bniej wspomniany laser wygl\u0105daj\u0105 wprost wspaniale<\/strong>, co jeszcze bardziej podnosi atrakcyjno\u015b\u0107 recenzowanej gry. Nie inaczej jest z muzyk\u0105 i efektami d\u017awi\u0119kowymi, do kt\u00f3rych w \u017caden spos\u00f3b nie mo\u017cna si\u0119 przyczepi\u0107.<\/p>\nFinalizuj\u0105c ju\u017c t\u0105 do\u015b\u0107 d\u0142ugaw\u0105 recenzj\u0119 – „DoDonPachi<\/em>” to gra prawie idealna<\/strong>, bez \u017cadnych wad. System z DDP<\/em><\/strong> to najcz\u0119\u015bciej powielany schemat przez japo\u0144skich doujin soft<\/em> developer\u00f3w, a CAVE<\/em><\/strong> za spraw\u0105 tej gry stali si\u0119 wprost kultowi w\u015br\u00f3d fan\u00f3w shmup\u00f3w<\/em>. Jedyn\u0105 bol\u0105czka okazuje si\u0119 cena PCB<\/em>, kt\u00f3ra przekracza mo\u017cliwo\u015bci finansowe niejednego gracza i to nie tylko z Polski, cho\u0107 na szcz\u0119\u015bcie DDP<\/em><\/strong> zosta\u0142o tak\u017ce wydane na Saturna<\/em> oraz PSX<\/em>. Gr\u0119 jak najbardziej polecam i tym, kt\u00f3rzy robi\u0105 1LC<\/em> w wi\u0119kszo\u015bci shmupach<\/em> (takim osobom raczej DDP<\/em><\/strong> nie musz\u0119 przedstawia\u0107) i tak\u017ce tym osob\u0105, kt\u00f3re z takim gatunkiem gier nie mieli zbyt wiele okazji obcowa\u0107. „DoDonPachi<\/em><\/strong>” to jeden z najlepszych przedstawicieli swojego gatunku i to w\u0142a\u015bnie dzi\u0119ki tej grze studio CAVE<\/em><\/strong> uwa\u017cane jest za jedno z najbardziej utalentowanych grup developerskich!<\/p>\nOcena: 6\/6<\/h2>\n
* – nie wspomnia\u0142em nic o fabule „DoDonPachi<\/strong><\/em>„, bo to nie ma wi\u0119kszego znaczenia, ale wypada\u0142oby wiedzie\u0107, \u017ce jednostki, z kt\u00f3rymi przyjdzie Ci si\u0119 zmierzy\u0107 to nie Twoi wrogowie. To Ty jeste\u015b ich wrogiem ;-), bo zosta\u0142e\u015b Drogi Czytelniku wpuszczony w maliny przez swojego Bossa<\/em> – Donpachiego<\/em>. Chcesz si\u0119 zem\u015bci\u0107? Przejd\u017a gr\u0119 nie trac\u0105c \u017cadnego \u017cycia, a pod koniec drugiego loopa poka\u017cesz dziadowi, co to znaczy wkurzy\u0107 polskiego gracza ;-)<\/p>\n** – nie tak \u0142atwo dosta\u0107 si\u0119 na drugi loop. Pomijaj\u0105c to, \u017ce nie mo\u017cna kontynuowa\u0107 walki po utracie wszystkich \u017cy\u0107 to trza jeszcze spe\u0142ni\u0107 jeden z poni\u017cszych warunk\u00f3w:<\/p>\n
\n- nie utraci\u0107 wi\u0119cej ni\u017c dwa \u017cycia<\/li>\n
- w zale\u017cno\u015bci od wehiku\u0142u liczba hit\u00f3w musi osi\u0105gn\u0105\u0107 co najmniej:<\/li>\n<\/ul>\n
\n- Type A : 270 hity<\/li>\n
- Type B : 300 hity<\/li>\n
- Type C : 330 hity<\/li>\n<\/ol>\n
\n- przynajmniej 50.000.000 punkt\u00f3w pod koniec sz\u00f3stej planszy<\/li>\n
- zebra\u0107 wszystkie trzyna\u015bcie pszcz\u00f3\u0142 na sz\u00f3stej planszy<\/li>\n<\/ul>\n
Podzi\u0119kowania dla destruktora<\/strong> za informacje odno\u015bnie drugiego loopa.<\/p>\nObrazki kradzione z sieci.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Jako osoba recenzuj\u0105ca gry uwielbiam tytu\u0142y s\u0142abe. Mo\u017cna wtedy zem\u015bci\u0107 si\u0119 na developerach za ich niechlujno\u015b\u0107, na grafikach za brak jakiejkolwiek wyobra\u017ani, czy te\u017c na beta testerach za to, \u017ce zamiast by\u0107 swoist\u0105 kontrol\u0105 jako\u015bci, to zajmuj\u0105 si\u0119 wszystkim tylko nie tym, czym powinni. Gier s\u0142abych jest na rynku od groma, co zapewnia ludziom pisz\u0105cych … Czytaj dalej DoDonPachi<\/span> →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[4],"tags":[6,10,13,11,9],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/15"}],"collection":[{"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=15"}],"version-history":[{"count":10,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/15\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":17,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/15\/revisions\/17"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=15"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=15"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=15"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}