{"id":1311,"date":"2012-10-01T18:25:52","date_gmt":"2012-10-01T18:25:52","guid":{"rendered":"http:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/?p=1311"},"modified":"2012-10-01T18:26:46","modified_gmt":"2012-10-01T18:26:46","slug":"konstruktywnie-i","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/1311\/konstruktywnie-i\/","title":{"rendered":"Konstruktywnie I"},"content":{"rendered":"

\"\"<\/p>\n

…czyli jak powstaje (bardzo ma\u0142a) gra, platform\u00f3wka. Od samego pocz\u0105tku, gdzie ambicje i pomys\u0142owo\u015b\u0107 zderzaj\u0105 si\u0119 z ze smutn\u0105 rzeczywisto\u015bci\u0105 i brakiem umiej\u0119tno\u015bci, do samego ko\u0144ca, kiedy to cz\u0142owiek odbiera nagrody bran\u017cowe, prezes \u015bciska d\u0142o\u0144, a t\u0142umy rozjuszonych dzierlatek szturmuj\u0105 siedzib\u0119 dowodzenia, tylko po to aby dosta\u0107 w swe pon\u0119tne d\u0142onie tw\u00f3rc\u00f3w tego wiekopomnego dzie\u0142a.<\/p>\n

Wszystko, nawet niepoj\u0119ty czas, ma gdzie\u015b sw\u00f3j pocz\u0105tek. Jak g\u0142osi pewna grupa ludzi – na pocz\u0105tku by\u0142a my\u015bl i to z niej zrodzi\u0142 si\u0119 tej ca\u0142y majdan. A mo\u017ce by\u0142 to chaos? Tak, czy siak, wszystko rodzi si\u0119 w g\u0142owie, p\u00f3\u017aniej to tylko formalno\u015b\u0107, aby zmaterializowa\u0107 (chaotyczny) pomys\u0142, samemu poklepa\u0107 si\u0119 po ramieniu i stwierdzi\u0107, \u017ce zrobi\u0142o si\u0119 co\u015b z czego mo\u017cna by\u0107 dumnym. Taka jest teoria, bo praktyka wygl\u0105da zupe\u0142nie inaczej, je\u015bli my\u015blimy o zrobieniu gry. GRY! Czyli ckliwego (fabu\u0142a), interaktywnego badziewia (system gry), kt\u00f3ry b\u0119dzie symulowa\u0142 rozrywk\u0119. \u00a0Dobrze by by\u0142o na samym starcie okre\u015bli\u0107 co w\u0142a\u015bciwie chcemy zrobi\u0107 – czy chcemy konkurowa\u0107 z tuzami tej przesyconej dolarami bran\u017cy, czy mo\u017ce wr\u0119cz przeciwnie, skupimy si\u0119 tylko i wy\u0142\u0105cznie na swojej robocie, bez zb\u0119dnego wnikania „co, jak, kiedy, za ile, po co, a czy to, a mo\u017ce tamto?”. Je\u015bli cz\u0142ek nie do ko\u0144ca jest pewien w kt\u00f3r\u0105 stron\u0119 i\u015b\u0107, to wystarczy zerkn\u0105\u0107 do portfela (nie wiem dlaczego, ale w moim wiatr wieje i echo si\u0119 roznosi…), a wtedy wszystko staje si\u0119 jasne – robimy gr\u0119 darmow\u0105, dla wybranej grupy ludzi, kt\u00f3ra b\u0119dzie na tyle znudzona, a\u017ceby po\u015bwi\u0119ci\u0107 chwil\u0119 naszej, uwaga, grze.<\/p>\n

Pierwszy krok za nami, mo\u017cna powiedzie\u0107, \u017ce jeste\u015bmy ju\u017c wizjonerami, tw\u00f3rcami gier, cz\u0119\u015bci\u0105 tej bran\u017cy, jednak czego\u015b nam jeszcze braku. Przyda\u0142yby si\u0119 narz\u0119dzia za pomoc\u0105 kt\u00f3rych stworzymy to nasze wiekopomne dzie\u0142o. Najcz\u0119\u015bciej takimi narz\u0119dziami s\u0105 programi\u015bci, czyli osoby, kt\u00f3re z kilku znak\u00f3w potrafi\u0105 zrobi\u0107 symulacj\u0119 wszech\u015bwiata, jednak w tym przypadku nie dysponujemy armi\u0105 napalonych na tworzenie programist\u00f3w, wi\u0119c trza zada\u0107 sobie pytanie:<\/p>\n

 <\/p>\n

Synku, potrafisz programowa\u0107?\u00a0<\/em><\/p><\/blockquote>\n

 <\/p>\n

W moim wypadku odpowied\u017a mo\u017ce by\u0107 tylko jedna:<\/p>\n

 <\/p>\n

Nie, no co\u015b Ty? O co Ty mnie pos\u0105dzasz?!<\/em><\/p><\/blockquote>\n

 <\/p>\n

Wi\u0119c 1:0 dla smutnej rzeczywisto\u015bci, bo bez programist\u00f3w to mo\u017cna sobie najwy\u017cej gr\u0119 narysowa\u0107. I tu w\u0142a\u015bciwie trza by zako\u0144czy\u0107 przygod\u0119 z tworzeniem gier wideo (albo nauczy\u0107 si\u0119 programowa\u0107…), wr\u00f3ci\u0107 do \u017cycia codziennego, wynie\u015b\u0107 \u015bmieci, a i pozamiata\u0107 te\u017c by si\u0119 przyda\u0142o… Na szcz\u0119\u015bcie – dla takich jak ja – mo\u017cna odwlec wynoszenie \u015bmieci i si\u0119gn\u0105\u0107 po narz\u0119dzie, kt\u00f3re w du\u017cej mierze zast\u0105pi programist\u0119. Program\u00f3w do tworzenia gier jest masa, jedne lepsze, drugie gorsze, cz\u0119\u015b\u0107 z nich u\u0142atwia realizacj\u0119 pomys\u0142u, cz\u0119\u015b\u0107 zmusi nas do wzi\u0119cia lichwiarskiego kredytu, bo ceny tych program\u00f3w potrafi\u0105 by\u0107 zab\u00f3jcze. Jednak taki problem to nie problem, bo ponownie zagl\u0105damy do portfela, pozdrawiamy mieszkaj\u0105cego tam paj\u0105czka i wiemy ju\u017c, \u017ce potrzeba nam w miar\u0119 prostego, darmowego narz\u0119dzia, kt\u00f3re u\u0142atwi stworzenie naszej, uwaga, gry.<\/p>\n

 <\/p>\n

2D vs 3D<\/span><\/h1>\n

\"\"P\u0142aska, czy niep\u0142aska? Oto jest pytanie!<\/span><\/p>\n