{"id":116,"date":"2010-12-11T21:49:44","date_gmt":"2010-12-11T21:49:44","guid":{"rendered":"http:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/?p=116"},"modified":"2011-07-20T20:12:22","modified_gmt":"2011-07-20T20:12:22","slug":"blue-wish-ressurection-poradnik-dla-modderow","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/116\/blue-wish-ressurection-poradnik-dla-modderow\/","title":{"rendered":"Blue Wish Resurrection \u2013 Poradnik dla modder\u00f3w"},"content":{"rendered":"

\"\"<\/a><\/p>\n

Blue Wish Resurrection<\/strong> to zdecydowanie jeden z najlepszych shmup\u00f3w na klona i do tego jest darmowy, wi\u0119c nie zostaje nic wi\u0119cej jak tylko zassa\u0107 go i bawi\u0107 si\u0119 do woli. Jedyna rzecz\u0105, jaka mo\u017ce nie odpowiada\u0107 w BWR to oprawa audio wizualna, wi\u0119c dzi\u015b nauczymy si\u0119 jak to zmieni\u0107. Tak, zrobimy moda do BWR :-) Wypada tutaj zaznaczy\u0107, \u017ce mo\u017cemy zmieni\u0107 wszystko pr\u00f3cz samego systemu gry, a to dlatego, \u017ce nie b\u0119dziemy rozkopywa\u0107 samej gry, lecz zmienimy muzyk\u0119 i grafik\u0119. Pami\u0119taj Drogi Czytelniku, \u017ce do moddingu BWR potrzebne jest par\u0119 rzeczy takich jak: cierpliwo\u015b\u0107, oprogramowanie, grafiki, a tak\u017ce obeznanie w samej grze, bo jednak trzeba wiedzie\u0107 gdzie wyst\u0119puj\u0105 dane elementy graficzne.<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

Na pocz\u0105tek trzeba przygotowa\u0107 odpowiedni\u0105 „baz\u0119”, czyli programy i sprajty, kt\u00f3rych b\u0119dziemy u\u017cywa\u0107. Co do sprajt\u00f3w to mo\u017cecie u\u017cy\u0107 praktycznie wszystkiego co widzieli\u015bcie w shmupach z tym, \u017ce b\u0119dzie musia\u0142o zamkn\u0105\u0107 si\u0119 to w 256 kolorach. I nie mam tu na my\u015bli og\u00f3lnej palety (na szcz\u0119\u015bcie) tylko to, \u017ce ka\u017cdy plik graficzny musi mie\u0107 256 kolor\u00f3w. Wi\u0119c zapomnijcie o p\u0142ynnych przej\u015bciach kolor\u00f3w, a skupcie si\u0119 na s\u0142odkich pixelach ;-)
\nCo do program\u00f3w to b\u0119dziemy potrzebowa\u0107 jakiego\u015b edytora graficznego, a nie ma to jak Photoshop<\/strong>, kt\u00f3ry – co jak co – jest najlepszym takim narz\u0119dziem na rynku. Cholernie wielkim minusem jest cena tego programu, ale co tam – Adobe da\u0142o mo\u017cliwo\u015b\u0107 zassania z ich strony w pe\u0142ni funkcjonalnej wersji trial. Wi\u0119c pierwszym krokiem b\u0119dzie zassanie Photoshopa w wersji CS3 i kr\u00f3tkie zapoznanie si\u0119 z nim. Mo\u017cna spokojnie u\u017cywa\u0107 innych wersji PS’a ale ten poradnik oparty jest o wersj\u0119 CS3 w j\u0119zyku angielskim. Nast\u0119pnym programem, kt\u00f3ry si\u0119 przyda jest IrfanView<\/strong>. Jest to przegl\u0105darka obrazk\u00f3w (darmowa), kt\u00f3ra pos\u0142u\u017cymy si\u0119 do zmiany formatu plik\u00f3w graficznych. Co prawda polega to tylko na zmianie ko\u0144c\u00f3wki na .png i mo\u017cna to zrobi\u0107 r\u0119cznie, ale ja preferuje jednak IrfanViewa w racji tego, \u017ce zmiana jest szybsza, a zarazem od razu mamy wgl\u0105d na pliki, kt\u00f3re b\u0119dziemy zmienia\u0107. Na sam koniec przyda si\u0119 tak\u017ce jaki\u015b soft do edycji plik\u00f3w audio, a w tym wypadku polecam ultra prosty w obs\u0142udze Audacity<\/strong> (darmowy) wsparty LAME’m (tak\u017ce darmowy). LAME<\/strong> to encoder plik\u00f3w mp3, a w\u0142a\u015bnie tego formatu u\u017cywa BWR, wi\u0119c przyda si\u0119 je\u015bli chcemy zmieni\u0107 muz\u0119, a chemy ;-) Przydatnym programem mo\u017ce tak\u017ce okaza\u0107 si\u0119 Resorce Hacke<\/strong>r (darmowy), za pomoc\u0105 kt\u00f3rego mo\u017cna zmieni\u0107 ikon\u0119 BWR. Wszystkie te programy znajdziecie na necie.<\/p>\n

Par\u0119 og\u00f3lnych informacji<\/strong><\/p>\n

* BWR u\u017cywa plik\u00f3w graficznych w formacie PNG 8, kt\u00f3ry swymi cechami przypomina znany format GIF. Posiada maksymalnie 256 kolor\u00f3w i tak\u017ce mo\u017ce by\u0107 „prze\u017aroczysty”, z czego jednak my nie b\u0119dziemy korzysta\u0107, bo…
\n* BWR nie widzi koloru czarnego (#000000) z racji tego, \u017ce to w\u0142a\u015bnie ten kolor u\u017cywany jest jako prze\u017aroczysto\u015b\u0107. Jedynie „podk\u0142ad” samej gry jest w kolorze czarnym.
\n* Plansze w BWR maj\u0105 dwie warstwy. Pierwsza to t\u0142o, a nast\u0119pna to wszelakie, ska\u0142y, zabudowania, mosty i tym podobne.
\n* T\u0142a plansz s\u0105 automatycznie powielane ze \u015brodka obrazka, kt\u00f3ry zosta\u0142 u\u017cyty. W ten spos\u00f3b – niestety – nie mo\u017cna zaszale\u0107 z zripowaniem ca\u0142ej czwartej planszy z ESP Ra. De. T\u0142a musz\u0119 mie\u0107 rozmiar 360 x 480 px i musz\u0105 mie\u0107 pokrywaj\u0105cy si\u0119 ze sob\u0105 wizualnie pocz\u0105tek i koniec tak, a \u017ceby w samej grze nie by\u0142o wida\u0107 pocz\u0105tku i ko\u0144ca pliku graficznego (to akurat autorowi BWR za bardzo nie wysz\u0142o). Sprawdzi\u0107 mo\u017cna to za pomoc\u0105 stworzenia nowego pliku graficznego o trzykrotnej wysoko\u015bci i wklejenia t\u0142a na sam \u015brodek, a nast\u0119pnie skopiowanie go na d\u00f3\u0142 i g\u00f3r\u0119.
\n* Kolejnym ograniczeniem jest rozmiar wszystkich element\u00f3w graficznych. Przyk\u0142adowo nie powinno si\u0119 zmienia\u0107 po\u0142o\u017cenia ani rozmiaru pocisk\u00f3w w odpowiednim pliku graficznym z racji tego, \u017ce maja one (pociski) zapisany z g\u00f3ry hit box.
\n* Wa\u0142ki, kt\u00f3re maj\u0105 pos\u0142u\u017cy\u0107 za t\u0142o muzyczne powinny by\u0107 odpowiednio zaloopowane, a w szczeg\u00f3lno\u015bci kawa\u0142ek odpowiedzialny za t\u0142o muzyczne podczas walk z bossami.<\/p>\n

Zmiana grafiki<\/strong><\/p>\n

Na samym pocz\u0105tku wypada\u0142oby wykona\u0107 kopie samego BWR, a nast\u0119pnie kolejn\u0105 kopi\u0119 folderu bmp. W kopii folderu bmp znajduj\u0105 si\u0119 pliki dat, kt\u00f3re otwieramy za pomoc\u0105 IrfanViewa i powinien pojawi\u0107 si\u0119 taki komunikat:<\/p>\n

\"\"<\/a> <\/a><\/p>\n

Wybieramy „Tak” i IrfanView zmieni pliczek na taki, kt\u00f3ry b\u0119dziemy mo\u017cna otworzy\u0107 w Photoshopie. Ka\u017cdy plik z folderze bmp traktujemy IrfanViewem i za ka\u017cdym razem klikamy na „Tak”. W ten spos\u00f3b otrzymujemy folder pe\u0142en plik\u00f3w graficznych PNG, a zadaniem b\u0119dzie teraz przejrzenie wszystkich element\u00f3w graficznych i zorientowanie si\u0119 gdzie one znajduj\u0105 si\u0119 w samej grze. Je\u015bli jaki\u015b wybuch \/ efekt \/ element nam nie b\u0119dzie potrzebny – usuwany plik! BWR wywali w logu o braku konkretnych plik\u00f3w, ale gra b\u0119dzie bezproblemowo dzia\u0142a\u0107. Teraz czas na sama edycj\u0119 i za przyk\u0142ad pos\u0142u\u017cy nam samolocik.<\/p>\n

W Photoshopie otwieramy plik char1.png, i wciskamy kolejno Ctrl + A (\u017ceby zaznaczy\u0107 ca\u0142y obrazek), Ctrl + C (\u017ceby skopiowa\u0107 ca\u0142y obrazek), Ctrl + N (\u017ceby utworzy\u0107 nowy obrazek) i wyskoczy okienko w kt\u00f3rym ustawiamy parametry w ten spos\u00f3b:<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

Potwierdzamy na „OK.” i pojawi si\u0119 okienko z nowo powsta\u0142ym plikiem o takich samych wymiarach jak plik z grafika samolotu. Nast\u0119pnie „zalewamy” obrazek kolorem czarnym:<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

Otrzymali\u015bmy w\u0142a\u015bnie podstawk\u0119 pod nasze poczynania. Klikamy Ctrl + V \u017ceby wklei\u0107 skopiowany pliczek z grafika samolotu i teraz mo\u017cna zabra\u0107 si\u0119 za w\u0142a\u015bciw\u0105 edycj\u0119, ale – jak wspomnia\u0142em – musi to by\u0107 odpowiednio „kszta\u0142tne”, cho\u0107 w przypadku samolocika to akurat \u015brednio wa\u017cne, bo akurat tu si\u0119 liczy tylko hitbox ale trzymajmy si\u0119 zasad. Po odpowiednim przybli\u017ceniu obrazka wciskamy Ctrl + R aby wy\u015bwietli\u0142y si\u0119 dwie linijki (pionowa i pozioma). Klikamy i przeci\u0105gamy linijki tak, a \u017ceby pasek, kt\u00f3ry w\u0142a\u015bnie pojawi\u0142 si\u0119 na ekranie dotyka\u0142 kraw\u0119dzi statku:<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

W ten spos\u00f3b nale\u017cy zaznaczy\u0107 wszystkie kraw\u0119dzie:<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

Teraz trzeba powstawia\u0107 w miejsce statk\u00f3w nasze odpowiedniki. W moim przypadku jest to posta\u0107 z ESP Ra. De. I jak wida\u0107 jest ona troch\u0119 za ma\u0142a. I tu s\u0105 dwie opcje – mo\u017cna zmieni\u0107 rozmiar nowego „statku”, b\u0105d\u017a te\u017c wstawi\u0107 nowy element idealnie w sam \u015brodek prostok\u0105ta, jednak maj\u0105c na uwadze gdzie znajduje si\u0119 hit box „starego” samolotu. Jako, \u017ce postacie z gry CAVE wygl\u0105daj\u0105 bardzo sexy, to nie b\u0119d\u0119 zmienia\u0142 rozmiaru tylko pos\u0142u\u017c\u0119 si\u0119 drug\u0105 metod\u0105. Je\u015bli nowy plik graficzny trudno jest ustawi\u0107 na samym \u015brodku gdy\u017c przyci\u0105ga go do linii, kt\u00f3re utworzyli\u015bmy – Shift + Ctrl + ; powinno za\u0142atwi\u0107 t\u0105 spraw\u0119. W ten spos\u00f3b otrzyma\u0142em pierwsz\u0105 klatk\u0119 nowego „statku”:<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

T\u0105 metod\u0105 zamieniamy wszystkie klatki:<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

Pozostaje tylko usun\u0105\u0107 warstw\u0119 z oryginalnymi samolocikami i zapisa\u0107 plik (File -> Save for Web & Devices…) z takimi ustawieniami:<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

Zapisa\u0107 plik na przyk\u0142ad na pulpicie i nast\u0119pnie zmieni\u0107 jego nazw\u0119 na tak\u0105, jak\u0105 nosi\u0142 oryginalny plik. W tym wypadku b\u0119dzie to char1.dat. Plik ten wrzucamy do folderu bmp (w kopii BWR), nadpisujemy, odpalamy i w ten spos\u00f3b otrzymali\u015bmy now\u0105 posta\u0107 w BWR ;-)<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

Oczywi\u015bcie jeszcze wiele zosta\u0142o do roboty. Wygl\u0105d helper\u00f3w, pocisk\u00f3w, ikona przy wyborze postaci, itd. Do tego zmieni\u0107 grafik\u0119 przeciwnik\u00f3w, pocisk\u00f3w, boss\u00f3w, otoczenia i prawie mamy uko\u0144czony mod. Co do reszty grafiki – wszystko zmienia si\u0119 dok\u0142adnie tak samo jak na zaprezentowanym wy\u017cej przyk\u0142adzie, wi\u0119c trudno\u015bci nie powinno to sprawi\u0107.<\/p>\n

Muzyka i efekty d\u017awi\u0119kowe<\/strong><\/p>\n

Tutaj wszystko jest o wiele prostsze. Efekty d\u017awi\u0119kowe macie w folderze SE i s\u0105 one w formacie WAV (Audacity mo\u017ce tak\u017ce zapisywa\u0107 w tym formacie) i ze zmian\u0105 ich nie powinno by\u0107 wi\u0119kszych problem\u00f3w. Co do muzyki (format mp3) to nie zapominajcie, \u017ce wa\u0142ek na plansze powinien trwa\u0107 co najmniej 3 minuty, a zalecam, \u017ceby by\u0142o co\u015b ko\u0142o 4-5 minut. Na ka\u017cd\u0105 plansz\u0119 przypada jeden wa\u0142ek. Przy walkach z bossami wyst\u0119puje inna muzyczka, kt\u00f3ra powinna by\u0107 znacznie d\u0142u\u017csza, a ni\u017celi typowa walka z bossem. Co\u015b ko\u0142o 4 minut powinno by\u0107 w porz\u0105dku. Nie zapominajcie o tym, \u017ce bossowie nie od razu nawalaj\u0105 i maj\u0105 swoje parosekundowe wej\u015bcie, wi\u0119c \u017ceby by\u0142o zachowane odpowiednie tempo wypada\u0142o by doda\u0107 kr\u00f3ciutkie intro, co\u015b w stylu pocz\u0105tku „Burn Yourself” z gry DoDonpachi Dai-Ou-Jou. Ostatni boss ma inny wa\u0142ek i tu wypada\u0142o by wrzuci\u0107 co\u015b bardziej „apokaliptycznego” ;-) z racji tego, \u017ce je\u015bli gracz w\u0142a\u015bnie zaliczy\u0142 poziom trudno\u015bci Hell to spotka TLB i tu powinien nast\u0105pi\u0107 kolejny wa\u0142ek – co\u015b naprawd\u0119 konkretnego.<\/p>\n

Zmiana ikony<\/strong><\/p>\n

Do tego pos\u0142u\u017cymy si\u0119 programem Resource Hacker. Po otwarciu programu klikamy Ctrl + O i lokalizujemy plik BWR1.02.exe. Z listy po lewej rozwijamy Icon i nast\u0119pnie folder o nazwie 2. Pojawi si\u0119 pliczek 1041, na kt\u00f3rym klikamy prawym przyciskiem myszki i wybieramy Replace Resource. W kolejnym okienku, kt\u00f3re w\u0142a\u015bnie si\u0119 pokaza\u0142o klikamy na Open file with new icon i lokalizujemy plik ikony. Nast\u0119pnie wystarczy da\u0107 replace i zapisa\u0107 plik pod zmienion\u0105 nazw\u0105 (nazwa Waszego moda) w folderze BWR.<\/p>\n

Ko\u0144c\u00f3wka<\/strong><\/p>\n

Foldery SE, BGM, BMP (ze zmodyfikowana zawarto\u015bci\u0105) oraz nowy plik exe pakujemy za pomoc\u0105 7 Zipa i dzielimy si\u0119 lud\u017ami ca\u0142ego \u015bwiata :-)<\/p>\n

Uwagi<\/strong><\/p>\n

Niestety nie wiem jak zmodyfikowa\u0107 plik exe tak, a \u017ceby korzysta\u0142 z innych folder\u00f3w ni\u017c domy\u015blnie jest to ustawione przez autora, wi\u0119c nasz „mod” spowoduje, \u017ce BWR nie b\u0119dzie ju\u017c tym samym BWRem, wi\u0119c wypada\u0142o by napisa\u0107 to w jakim\u015b pliku informacyjnym do\u0142\u0105czonym do moda.
\nNie nale\u017cy do\u0142\u0105cza\u0107 innych plik\u00f3w z BWR do moda, tzn. folderu file oraz pliku screen.txt.
\n\u017beby utrudni\u0107 troch\u0119 gr\u0119 usu\u0144cie plik atari.dat znajduj\u0105cy si\u0119 w folderze bmp :-)<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Blue Wish Resurrection to zdecydowanie jeden z najlepszych shmup\u00f3w na klona i do tego jest darmowy, wi\u0119c nie zostaje nic wi\u0119cej jak tylko zassa\u0107 go i bawi\u0107 si\u0119 do woli. Jedyna rzecz\u0105, jaka mo\u017ce nie odpowiada\u0107 w BWR to oprawa audio wizualna, wi\u0119c dzi\u015b nauczymy si\u0119 jak to zmieni\u0107. Tak, zrobimy moda do BWR :-) … Czytaj dalej Blue Wish Resurrection \u2013 Poradnik dla modder\u00f3w<\/span> →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[17],"tags":[47,21,20,9],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/116"}],"collection":[{"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=116"}],"version-history":[{"count":7,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/116\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":438,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/116\/revisions\/438"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=116"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=116"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/weirdstuff.honmaru.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=116"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}